Sökning: "konsument utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden konsument utbildning.
1. Steget ut i vuxenlivet : Läroplanens begränsningar för privatekonomiämnet som verktyg för medborgarfostran
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den privatekonomiska situationen för många svenskar, särskilt unga, har försämrats de senaste åren. Skolan har ett fostrande uppdrag och samhällskunskapsämnet ämnar skapa ”förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skolverket, 2011, s. 143). LÄS MER
2. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER
3. 90-talsprogrammet och synen påmedborgarens relation till staten : En undersökning av medborgarensföränderliga roll i samhället
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : Socialdemokraternas partistyrelse tillsatte 1989 en arbetsgrupp för att undersöka och presentera problemställningar och eventuella lösningar till dessa inför det svenska 90-talet. Genom denna arbetsgrupp skrevs debattboken 90-talsprogrammet som är huvudmaterialet för undersökningen. LÄS MER
4. Hållbara dryckesval - Växtbaserad dryck/komjölk och hur konsumenter kan påverkas till att välja ärtdryck
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Food consumption is a big part of the global emissions, which we need to address to increase the pace in the climate transition. In order to prevent further increase in greenhouse gas emissions a shift in milk consumption towards more plant- based options is needed. LÄS MER
5. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER