Sökning: "konsument utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden konsument utbildning.

  1. 1. Steget ut i vuxenlivet : Läroplanens begränsningar för privatekonomiämnet som verktyg för medborgarfostran

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexander Tengqvist; Jennifer Bissas; [2023]
    Nyckelord :Financial literacy; Privatekonomi; läroplan; undervisning; medborgarfostran;

    Sammanfattning : Den privatekonomiska situationen för många svenskar, särskilt unga, har försämrats de senaste åren. Skolan har ett fostrande uppdrag och samhällskunskapsämnet ämnar skapa ”förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skolverket, 2011, s. 143). LÄS MER

  2. 2. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  3. 3. 90-talsprogrammet och synen påmedborgarens relation till staten : En undersökning av medborgarensföränderliga roll i samhället

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Erik Edlund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Socialdemokraternas partistyrelse tillsatte 1989 en arbetsgrupp för att undersöka och presentera problemställningar och eventuella lösningar till dessa inför det svenska 90-talet. Genom denna arbetsgrupp skrevs debattboken 90-talsprogrammet som är huvudmaterialet för undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Hållbara dryckesval - Växtbaserad dryck/komjölk och hur konsumenter kan påverkas till att välja ärtdryck

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Lidija Fridvad; [2022]
    Nyckelord :sustainable consumption; sustainable choices; nudging; milk; plant-based; pea milk; food consumption; hållbar konsumton; hållbara val; mjölk; växtbaserad dryck; ärtmjölk; Social Sciences; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Food consumption is a big part of the global emissions, which we need to address to increase the pace in the climate transition. In order to prevent further increase in greenhouse gas emissions a shift in milk consumption towards more plant- based options is needed. LÄS MER

  5. 5. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ludvig Wiberg; Pontus Dahl; [2022]
    Nyckelord :sustainability; multimodal critical discursive analysis; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; green marketing; branding; hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; grön marknadsföring; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER