Sökning: "växtbaserad dryck"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden växtbaserad dryck.

  1. 1. Hållbara dryckesval - Växtbaserad dryck/komjölk och hur konsumenter kan påverkas till att välja ärtdryck

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Lidija Fridvad; [2022]
    Nyckelord :sustainable consumption; sustainable choices; nudging; milk; plant-based; pea milk; food consumption; hållbar konsumton; hållbara val; mjölk; växtbaserad dryck; ärtmjölk; Social Sciences; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Food consumption is a big part of the global emissions, which we need to address to increase the pace in the climate transition. In order to prevent further increase in greenhouse gas emissions a shift in milk consumption towards more plant- based options is needed. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxnas attityd till och kunskap om mejeriprodukter och vätbaserade alternativ

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ella Walter; Moa Albertsson; [2021]
    Nyckelord :växtbaserad; kunskap; attityder; hälsa; mejeriprodukter; mejeri; kosthållning; vegan; vegetarian; blandkost; pescetarian; omnivor; unga vuxna; växtbaserad dryck;

    Sammanfattning : Bakgrund Det finns många olika motiv till att individer väljer att äta växtbaserat. De främsta motiven är egenhälsan och etiska aspekter i form av djurrätt, men även minskad klimatpåverkan. Den största barriären till att övergå till en mer växtbaserad kosthållning är informationsbrist om kosthållningen. LÄS MER

  3. 3. Industrihampa : En kvalitativ studie angående attityder till en växtbaserad dryck tillverkad av industrihampa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Fanny Gartz Levin; [2021]
    Nyckelord :Hemp; Sustainable consumption; Swedish commodities; Focus group; Attitudes; Hampa; Hållbar konsumtion; Svensk råvara; Fokusgrupp; Attityder;

    Sammanfattning : Klimatförändringar är ett faktum, och den globala livsmedelsproduktionen står för 25 – 30 % av de totala utsläppen. För att minska utsläppen krävs det stora förändringar i samhället. För den enskilda individen kan ett minskat intag av animaliska livsmedelsprodukter göra stor skillnad för miljö och klimat. LÄS MER

  4. 4. Människors mjölkval - En lokal studie kring bakomliggande orsaker till valet av komjölk eller växtdryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Sofia Magnusson; [2019]
    Nyckelord :konsumtion; hållbar konsumtion; mjölkkonsumtion; mjölk; komjölk; växtbaserad dryck; växtdryck; växtmjölk; beteende; mänskligt val; mänskliga val; växthusgasutsläpp; consumption; sustainable consumption; milk consumption; milk; cows milk; plant-based; plant-based milk; behaviour; behavior; human choice; GHG emissions; environment; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Sweden has for the last half-century had a very high consumption of dairy products compared to other European countries. This high demand in cow’s milk puts a lot of pressure on the dairy industry which requires a high amount of feed, water and energy to produce dairy products. LÄS MER

  5. 5. En uppsats om särskiljande kommunikation: Oatly & Klarna

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Madelene Ekenberg; [2018]
    Nyckelord :randsydda skor; särskiljande kommunikation; varumärke; visuell identitet; växtbaserad dryck; betaltjänstbolag; guldägget;

    Sammanfattning : Varumärket och den visuella identiteten är ansiktet utåt för företag och organisationer. De flesta har som syfte att synas och på något sätt särskilja sig från övriga aktörer i respektive bransch. Samtidigt är de flesta branscher väldigt likriktade i deras visuella kommunikation. LÄS MER