Sökning: "Sum elever matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden Sum elever matematik.

  1. 21. På väg mot rätt stöd i rätt tid. Skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Berg; AnnaLena Skoglund; [2021]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; nationellt bedömningsstöd i taluppfattning; systematiskt kvalitetsarbete; särskilda undervisningsbehov i matematik SUM ;

    Sammanfattning : För att elever ska lyckas med sin utbildning behöver skolan möta deras olika behov och ge dem rätt stöd tidigt i skolan. Det har visat sig att elever som är framgångsrika i matematik ofta även lyckas i andra ämnen. LÄS MER

  2. 22. Elever resonerar om kommutativitet : En kvalitativ studie om hur elever resonerar kring och använder kommutativitet i addition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Malin Jansson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; commutativity; arithmetic; student; matematik; kommutativitet; aritmetik; matematiska uttryck; räknelag; elev;

    Sammanfattning : Ett område inom matematik som elever arbetar mycket med i skolan är aritmetik, vilket innebär hur de fyra räknesätten fungerar och kan användas. Dessa räknesätt har olika egenskaper, en av dessa egenskaper, som innehas av addition och mutliplikation, är kommutativitet. LÄS MER

  3. 23. Lärares syn på digitala läromedel i matematik. En kvalitativ intervjustudie med fokus på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elisabeth Berg Isaksson; Ola Svensson; [2020]
    Nyckelord :Digitala läromedel; SUM-elever; Traditionella läromedel; Digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått med full kraft. I kölvattnet av den nya tekniken följer en helt ny syn på kunskap och en helt ny typ av läromedel. Dessa läromedel har bemötts olika av lärarkåren och det förs en debatt om fördelar respektive nackdelar. LÄS MER

  4. 24. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER

  5. 25. Kommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New York

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Skiöld; [2019-03-08]
    Nyckelord :Frågor; Kommunikation; Matematiska samtal; sociokulturellt per-spektiv; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien kombinerar det sociokulturella och det socialkonstruktivist-iska perspektivet på lärande för att med dessa som utgångspunkt rama in begrepp som kommu-nikation och reflektion samt dess betydelse i matematikundervisningen. LÄS MER