Sökning: "Surfplattan inom förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Surfplattan inom förskolan.

  1. 1. Surfplattan i förskolebarnsutbildning. : En kvalitativ studie om didaktiskafördelar och nackdelar i förskollärares berättelser omsurfplattan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fredrik Ellestad; Nathan Jeroense; [2024]
    Nyckelord :Design för lärande; surfplatta; didaktik; Learning design sequences; förskola; förskollärare; lek; multimodalitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utforska och skapa förståelse för vilka didaktiska fördelar och nackdelar som återberättas av förskollärare relaterat till användning av surfplattor för barnens utbildning i förskolan. Detta då digitala verktyg i förskolan är en ständigt pågående debatt. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på digitala verktyg i högläsningssituationer : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av högläsning och digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maja Elofsson; Hanna Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; digitalisering; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både högläsning som aktivitet och digitalisering nämns i förskolans läroplan, däremot nämns inga konkreta exempel på hur dessa två ska genomföras. Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i förskolan som går att utföra på många olika sätt, bland annat genom boksamtal, dialogisk läsning eller digitalt via digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar om surfplattan i förskolan : -Ett underhållande tidsfördriv eller ett pedagogisktverktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ronja Östman; Emelie Norlin; [2021]
    Nyckelord :digital teknik; pedagog; samspel; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera på vilket sätt pedagoger upplever att surfplattan används i förskolans verksamhet samt om deras kunskap och kompetens påverkar användandet. Studien genomfördes med hjälp av intervjuer som sedan analyserades tematiskt. LÄS MER

  4. 4. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER

  5. 5. Surfplattor som lärandeverktyg i förskolan : Förskollärarnas användning av surfplattor inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Högdal; [2017]
    Nyckelord :IT; lärplatta; padda; pekplatta;

    Sammanfattning : Surfplattor har kommit in i förskolans verksamhet och med dom farhågor om hur bra det verkligen kan vara. Denna studie fokuserar på hur förskollärare arbetar med surfplattor i förskolan och hur barns lärande påverkas av dess användande enligt dom. LÄS MER