Sökning: "Svenska i grundsärskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Svenska i grundsärskolan.

  1. 21. Upplevelsen av formativt lärande och relationellt perspektiv : en empirisk undersökning av fem elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gustav Ejersbo Kilander; [2015]
    Nyckelord :Formativt lärande; grundsärskola; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem elever i grundsärskolan upplever formativt lärande och relationellt perspektiv. I studien görs ett försök att upprätthålla en fenomenologisk ansatts. Merleau-Ponty är en erkänd forskare inom teorin som menar att livsvärlden bygger på att vi människor påverkas av varandra. LÄS MER

  2. 22. iPad som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Några lärares beskrivningar av hur de arbetar med iPad i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Camilla Gydemo; [2015]
    Nyckelord :iPad; an educational tool; special classes in Elementary School; iPad; pedagogiskt verktyg; grundsärskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is investigating how some Elementary School teachers of special classes describe how they use iPad as an educational tool when teaching Swedish. To find out I have carried out an interview investigation. I have analyzed results using theoretical concepts from the sociocultural perspective, scaffolding and artefacts. LÄS MER

  3. 23. Nu ska alltid vara bra - En intervjustudie om formativ bedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrin Olsson; Lena Persson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Individuella programmet; Träningsskola; Utvecklingsstörning; Bedömning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Alla elever i svenska skolor blir kunskapsbedömda utifrån styrdokument. Det har dock inte riktats mycket forskning när det gäller kunskapsbedömning av elever i grundsärskolor och gymnasiesärskolor. I svenska läroplaner betonas det att formativ bedömning ska användas som ett aktivt redskap för att forma undervisningen. LÄS MER

  4. 24. Lgrs11:s betydelse i grundsärskolan - tolv lärare berättar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristin Bard; Annelie Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :Lgrs11; grundsärskolan; matematik; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera om, och i så fall hur, undervisningen i två av grundsärskolans teoretiska ämnen, matematik och svenska, förändrats sedan Lgrs11 infördes. Vi har utgått från en kvalitativ ansats i vår studie. LÄS MER

  5. 25. Interkulturell kompetens hos grundsärskolans speciallärare : I mötet med elever och föräldrar av annan kulturell bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Arge; Eva Johansson; [2015]
    Nyckelord :Grundsärskola; interkulturell; livsvärld; speciallärare; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Immigrationen till Sverige har ökat markant de senaste åren. Kommuner och skolor får ta emot barn och ungdomar från många olika kulturer och grundsärskolan är inget undantag. På grund av elevernas funktionsnedsättning krävs ofta ett mer nära samarbete med elevens hem, vilket ställer andra krav på speciallärarnas insikt och bemötande. LÄS MER