Sökning: "Svenska i grundsärskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden Svenska i grundsärskolan.
6. Läsförståelse för elever som undervisas utifrån grundsärskolans kursplaner i grundsärskolan och integrerade i grundskolan : Undervisning, möjligheter och hinder
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Språket beskrivs i grundsärskolans kursplan i ämnet svenska som människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen utifrån grundsärskolans kursplaner har ibland kritiserats för att inte ge förutsättningar för språkutveckling i meningsfulla sammanhang. LÄS MER
7. Nyanlända elever i grundsärskolan : Grundsärskolelärares beskrivningar av pedagogiska förutsättningar i undervisningen av nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskapsutvecklingen rörande undervisningens pedagogiska förutsättningar vad gäller nyanlända elever i grundsärskolan. De senaste åren har ett flertal nyanlända elever mottagits i den svenska grundsärskolan. LÄS MER
8. Läs- och skrivmetoder för grundsärskolan och gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : På senare år har det diskuterats i olika medier om hur skolan ska lyckas med att få alla eleverna att nå godkända resultat i bland annat svenska och matematik. När Sverige jämförs med andra länders elevresultat, exempelvis Finland så har Sveriges ett sämre resultat. LÄS MER
9. Lärande i grundsärskolan i ämnet svenska och ämnesområdet kommunikation : En intervju- och observationsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
10. IKT som stöd i grundsärskolan : Några pedagogers uppfattningar om IKT som stöd i elevers läs- och skrivundervisningen i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av IKT som stöd i läs- och skrivundervisning i grundsärskolan. De forskningsfrågor som ställts är hur pedagoger inom grundsärskolan beskriver att de använder IKT som stöd för elever i läs- och skrivundervisning, vad pedagogerna uttrycker för inställning till IKT och vilka för- och nackdelar som de kan se kring användandet av IKT som stöd i läs- och skrivundervisningen. LÄS MER