Sökning: "inriktning träningsskola"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden inriktning träningsskola.

  1. 1. Att använda och anpassa ett kommunikationsstödjande observationsverktyg i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; Holmblad Karin; [2021-02-08]
    Nyckelord :grundsärskola; ämnesområden träningsskola; icke-verbal kommunikation; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; observationsverktyg; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how a research-based communication-supporting observation tool could be used and adapted for compulsory school for children with severe learning disabilities, focusing on interaction and communication between staff and students with mainly non-verbal communication. The research questions were intended to answer how the tool could be adapted and why, and how the participants experienced the collegial learning meetings and their communication with the students before and after them. LÄS MER

  2. 2. Alternativ och Kompletterande Kommunikation : - Beskrivningar av kommunikationsutveckling genom AKK bland personal verksamma i grundsärskolan - inriktning träningsskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lars-Johan Jonsson Borg; Pernilla Malmqvist; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; ACC ; communication; compulsory school for children with severe learning disabilities communication; intellectual disability; socio-cultural perspective; Alternativ och kompletterande Kommunikation AKK ; grundsärskola med inriktning träningsskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie redogör för hur personal verksamma i grundsärskolan med inriktning träningsskola, beskriver sitt arbete med elevers kommunikationsutveckling genom AKK, Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Studien utgår från semistrukturerade intervjuer som genomförts på rektorer, specialpedagoger, pedagoger och elevassistenter. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskap i grundsärskolan : En kvalitativ studie av sex lärares perspektiv på undervisning inaturvetenskap för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :Individanpassning; Funktionsvariation; Träningsskola; Träningsområde;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares uppfattningar om ämnet biologi i grundsärskolans verksamhet med inriktning träningsområde. Sex lärare som är yrkesverksamma i grundsärskolan med inriktning träningsskola, intervjuades från sex olika grundsärskolor, för att få en inblick i vad de ansåg om biologi i verksamheten och dess funktion. LÄS MER

  4. 4. Högläsning av skönlitteratur i grundsärskolan : En kvalitativ studie av tre lärares perspektiv på högläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Angelica Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bokval; grundsärskola; träningsskola; högläsning; lässtund; individualisering; funktionsnedsättning; intellektuell funktionsned-sättning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares uppfattningar om barnlitteratu-rens roll i grundsärskolans verksamhet samt deras val av barnlitteratur. Tre lä-rare som är yrkesverksamma i grundsärskolan samt med inriktning tränings-skola, som är ett ämnesområde inom grundsärskolan, intervjuades från tre olika grundsärskolor, för att få en inblick i vad de ansåg om barnlitteraturen i verksamheten och dess funktion. LÄS MER

  5. 5. Lärande i grundsärskolan i ämnet svenska och ämnesområdet kommunikation : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Birath; Carina Westerlund; [2019]
    Nyckelord :grundsärskola; inriktning träningsskola; utvecklingsstörning; observationer; intervjuer; kommunikation; svenska; läsinlärning; läsförståelse; brister;

    Sammanfattning : .... LÄS MER