Sökning: "Svenska i grundsärskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden Svenska i grundsärskolan.

  1. 16. Omsorg om att förstå : Omsorg och kunskapsutmaningar i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Seger Mattias; Ewa-Lotta Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; sociokulturellt perspektiv; omsorg; kunskapsutmaningar; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; heterogenitet;

    Sammanfattning : I den svenska grundskoledebatten finns det kritik mot att grundsärskolans omsorg i verksamheten medför att eleverna inte ges möjlighet till den kunskapsutveckling som de har rätt till. Syftet med denna studie är därför att ur ett sociokulturellt perspektiv och ett dilemmaperspektiv, beskriva och analysera balansen mellan omsorg och kunskapsutmaningar i undervisningssituationen i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 17. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Harriet Helena Shaposhnikov; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; Intellectual Disabilities; Autistic Spectrum Disorders; Läsförståelse; Intellektuell funktionsnedsättning; Autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER

  3. 18. Perspektiv på formativ bedömning i två skolformer : Intervjustudie med tre lärare i grundskolan och tre lärare i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lena Holm; Anna Hammar; [2016]
    Nyckelord :Assessment; Formative assessment; Feedback; Motivation; Intellectual disability; Learning Conditions; bedömning; formativ bedömning; förutsättning för lärande; kognitiv funktionsnedsättning; motivation; återkoppling;

    Sammanfattning : Den svenska skolan är en ”skola för alla”, trots det har många elever i kognitiva svårigheter svårt att få det stöd de behöver för att utveckla sitt lärande. Syftet med studien var att ta reda på vilka metoder som lärare, verksamma i skolår 1-6 i grundsärskolan och grundskolan, använder för att ge alla elever möjlighet till utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet i grundsärskolan : En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Mattsson; [2016]
    Nyckelord :Compulsory school for pupils with learning disabilities; intellectual disability; Swedish as a second language; multilingualism; intersectional perspective; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka två lärares erfarenheter av att arbeta med svenskundervisning för elever med ett annat modersmål än svenska i grundsärskolan. Studien är en fallstudie där resultatet bygger på två kvalitativa intervjuer med en speciallärare och en lärare som arbetar i grundsärskolan med elever som har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  5. 20. Lärande i grundsärskolan. En kritisk diskursanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katharina Granlund; [2015-06-02]
    Nyckelord :grundsärskola; sociokulturellt lärande; diskursanalys; SKL; speciallärare; utvecklingsstörning; historiematerialism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera diskurser kring lärande i grundsärskolan. Materialet är åtta examensarbeten från två högskolor/universitet i Sverige från speciallärarutbildningen med inriktning utvecklingsstörning, 2014. LÄS MER