Sökning: "Sylvia From"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Sylvia From.
1. Att vara (sant) eller att inte vara(sant), det är frågan : En undersökning av litterär sanning utifråndubbelkontraktet och faktionsberättelsen medutgångspunkt i romanerna Märit och Eufori
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The aim of this thesis study is to examine questions regarding truth in fiction, the term literarytruth. The study is based on the two works of fiction, Märit by Ing-Marie Eriksson (1965) and Eufori by Elin Cullhed (2021). LÄS MER
2. Läkemedelsdelegering och patientsäkerhet i kommunal hälso- och sjukvård : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: I kommunal hälso- och sjukvård har distriktssköterskan huvudansvar för läkemedelsdelegering. Uppgiften är komplex och tidskrävande med höga krav på patientsäkerhet. LÄS MER
3. ”the language of 1,000 tongues which knows neither enclosure nor death” : En feministisk analys av Medusa i poesin av Plath, Greathouse och Duffy
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This study came forth from a rereading of Ariel (2015) by Sylvia Plath and "The Laugh of the Medusa" by Hélène Cixous. Medusa was there, in the title, in the unsaid, but not so much directly in the text, she is only mentioned a few times in Cixous' works. LÄS MER
4. Att döma boken efter omslaget : Gymnasieelever om att välja läsning utifrån romaners paratexter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Gérard Genettes begrepp ”paratext” undersöka betydelsen av bokomslaget för åtta gymnasielevers lässtimulans och förväntningar på romaners huvudtexter. Vidare anammas ett intermedialt perspektiv för att belysa hur olika medier samspelar. LÄS MER
5. Breaking the Bell Jar: Teaching Sylvia Plath’s The Bell Jar and Feminist Literary Criticism to Upper Secondary School Students
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/EngelskaSammanfattning : This paper studies how Sylva Plath’s The Bell Jar can be read from a feminist perspective and, in turn, what some possible benefits and potential risks of teaching the novel and feminist literary criticism to upper secondary school students of English in Sweden are. This paper also discusses how the novel can be a means to discuss the fundamental values of upper secondary school, in terms of equality, but also the topic of mental health. LÄS MER