Sökning: "Sylwia Kan"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Sylwia Kan.

  1. 6. Musiken och lekens betydelse för barns välbefinnande i samband med sjukhusvistelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sylwia Szylinska; Natascha Gurses; [2015]
    Nyckelord :Barn på sjukhus; lek; musik; välbefinnande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Det kan vara en dramatisk förändring i ett barns dagliga liv att bli sjuk och inlagd på sjukhus. Den fysiska och sociala miljön, däribland påverkan genom musik och lek, kan spela en stor roll för barnets upplevelse av sjukhusvistelsen. LÄS MER

  2. 7. Finita verbets placering i (överordnade) påståendesatser : En kvantitativ studie av andraspråksinlärares ordföljd vid topikalisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Sylwia Szuster; [2011]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; Svenska som andraspråk; topikalisering; ordföljd; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie om femtio vuxna andraspråksinlärares placering av finita verbet i påståendesatser i ett antal speciellt utformade skriftliga testuppgifter. Undersökningens syfte var att få svar på om problemet med syntaxen i påståendesatser förekommer hos inlärare av svenska som andraspråk samt om och hur olika kontexter, som t. LÄS MER

  3. 8. ”Allt rullar på med mina språk och i skolan” – en studie om kodväxling, kodväxlande elevers skolprestationer och identitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sylwia Bergquist; [2010-06-30]
    Nyckelord :Kodväxling; skolprestationer; identitet;

    Sammanfattning : Hos vissa elever i den svenska skolan riskerar kodväxling att uppfattas som tecken på bristfällig språklig kunskap. Flerspråkiga och kodväxlande inlärare anses vara de elever som presterar sämre i skolan. LÄS MER

  4. 9. Vad är språkstörning? : En studie av olika insatser kring barn med språkstörning.

    L3-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sylwia Baginski; Tove Söderberg; [2008]
    Nyckelord :språkstörning; språkskolor; inkludering; integrering; segregering; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger och logopeder förhåller sig samt säger sig arbeta med barn som har språkstörning. Rapporten bygger på intervjuer genomförda med sammanlagt åtta personer. Samtliga av de intervjuade arbetar inom skolor med inriktning mot språk. LÄS MER

  5. 10. Vad är språkstörning? : En studie av olika insatser kring barn med språkstörning

    L3-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sylwia Baginski ; Tove Söderberg; [2008]
    Nyckelord :Språkstörning; språkskolor; inkludering; integrering; segregering; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger och logopeder förhåller sig samt säger sig arbeta med barn som har språkstörning. Rapporten bygger på intervjuer genomförda med sammanlagt åtta personer. Samtliga av de intervjuade arbetar inom skolor med inriktning mot språk. LÄS MER