Sökning: "Systemteori delaktighet"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden Systemteori delaktighet.

  1. 16. Unika barn, unika möjligheter för delaktighet : En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på barns delaktighet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Paulina Karlsson; Emelie Turegård; [2021]
    Nyckelord :Socialsekreterare; barnkonventionen; barnutredningar; delaktighet; aktörskap; Socialworker; Children’s Rights Convention; child investigations; participation and agency;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur socialsekreterare arbetar med delaktighet i barnutredningar, syftet besvaras utifrån två frågeställningar: Hur arbetar socialsekreterare för att göra barn delaktiga i sina utredningar och vad uttrycker socialsekreterare för förbättringsområden inom barns delaktighet? Enligt socialtjänstlagen och barnkonventionen har alla barn rätt till delaktighet i alla de frågor som rör dem men i tidigare forskning framgår det att barns rätt till delaktighet inte alltid uppfylls. Studien är genomfört med kvalitativ metod där sex semistrukturerade intervjuer genomfördes med socialsekreterare som arbetar med utredning av barn och unga. LÄS MER

  2. 17. Det var skolan som duckade och blundade : Vårdnadshavares upplevelser av delaktighet vid utformningen av extra anpassningar och särskilt stöd.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annlis Modig; Mikaela Larsson; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; lärare; skolsvårigheter; specialpedagogik; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : När ett barn befinner sig i skolsvårigheter visar forskning att vårdnadshavare ofta upplever orooch stress vilket kan leda till en ansträngd relation mellan hemmet och skolan. Långt ifrån allabarn i skolsvårigheter har en diagnostiserad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket kanmedföra att vårdnadshavare och skolan saknar en förklaring till barnets svårigheter. LÄS MER

  3. 18. Med samhället som vikarierande förälder - En kvalitativ studie om föräldrars delaktighet i behandlingen av HVB-placerade ungdomar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Tim Lundberg; [2021]
    Nyckelord :parents participation; residential home care HVB ; manager’s perspective; Systems Theory; föräldrars delaktighet; Hem för Vård eller Boende; föreståndares perspektiv; Systemteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore residential care home managers' view on parents' involvement in the treatment of their children and adolescents when placed in an out of home care facility. The empirical data was collected through semi-structured interviews with three managers of Swedish residential care homes for children and adolescents. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares syn på pedagogiska utredningars brukbarhet i förskolan : Från ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Applehoff; Emma Arnström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Handlingsplan; Pedagogisk kartläggning; Pedagogisk utredning; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Applehoff, Cornelia och Arnström, Emma (2021). Förskollärares syn på pedagogiska utredningar brukbarhet i förskolan -Ur en specialpedagogisk synvinkel. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 20. ”Nyckeln till att få hjälp är att vara en del av hjälpen” : En studie om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Simon Lindh; Nisan Nalbantic; [2021]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; individual educational plan; influence; participation; pedagogical investigations; special education; Bronfenbrenner; delaktighet; inflytande; pedagogisk utredning; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Elever är experter över sin egen skolsituation (Skolverket, 2014) och har en lagstadgad rätt att uttrycka sina åsikter om sin egen skolgång (Unicef, 2018). Syftet med studien är att öka kunskapen om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och upprättande av åtgärdsprogram genom att synliggöra elevens egna perspektiv. LÄS MER