Sökning: "TAM-modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet TAM-modellen.

  1. 1. Tillämpning av GIS i svenska kommuner - användarnas perspektiv : En analys av tjänstepersoners acceptans av geografiska informationssystem med utgångspunkt i TAM-modellen och organisationsstruktur i Norrköping och Mjölby kommun

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Lukas Carlsson; Sara Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Technology acceptance; GIS; Local planning; Bureaucratic organizational structure; Teknologisk acceptans; GIS; Detaljplanering; Byråkratisk organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Geografiska informationssystem (GIS) kan bistå välgrundade beslut inom planering genom att visualisera och analysera data men mänskliga och organisatoriska faktorer orsakar tröghet för ökad tillämpning av verktyget. Trögheten kan motarbetas genom att kartlägga tjänstepersoners acceptans av verktyget och identifiera hur olika faktorer påverkar acceptansen. LÄS MER

  2. 2. Vad påverkar acceptansen av teknik hos gruvarbetare? : En kvantitativ studie om attityd och acceptans av positioneringsteknik och teknik som registrerar hälsotillståndet.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Helena Sellin; Sanna Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Positioneringsteknik; Gruvarbetare; Acceptans; Technology acceptance model TAM ;

    Sammanfattning : Gruvindustrin är en bransch som är välkänd för att innehålla riskfyllt arbete. Ett sätt att öka säkerheten och hälsan hos de anställda är att använda sig av exempelvis positioneringsteknik och teknik som registrerar hälsan. LÄS MER

  3. 3. Tillit till chatbottar : En studie om tillit inom kundservice

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jallow Ted; Nilsson Olle; [2021]
    Nyckelord :Tillit; TAM-modellen; techology acceptance modell; artificiell intelligens; förväntad nytta; konsumenter; användarvänlig;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens inom kundtjänst blir allt vanligare med chatbottarnas framfart. Företagen använder sig allt mer av chatbottar för att hantera sina konsumenters ärenden vilket ställer höga krav på en bra implementation av ny teknik för att kunderna ska ta till sig denna. LÄS MER

  4. 4. Den digitala banken : En studie om digitaliseringens inverkan på kundnöjdhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Wennergren; Harnesk Simon; [2020]
    Nyckelord :Digital banking; Customer satisfaction; Digitalization; Customer experience; Digital banking; Kundnöjdhet; Digitalisering; Kundupplevelse;

    Sammanfattning : Banksektorn har genomgått omfattande förändringar till följd av digitaliseringens framväxt. Ett bredare utbud av differentierade produkter har möjliggjort för konsumenter att utföra vardagliga bankärenden på egen hand. LÄS MER

  5. 5. Facilitating Information Sharing Concerning Dementia : Designing the interface of an online multimedia library

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Martin Wedberg; [2020]
    Nyckelord :Knowledge sharing; usability; multimedia library; mobile technology; prototyping; e-library; dementia care;

    Sammanfattning : There is a lack of technology that facilitates knowledge sharing in the medical sector. In several countries there is a shortage of medical staff with the proper education to take care of patients suffering from dementia. LÄS MER