Sökning: "Tecken som stöd förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 100 uppsatser innehållade orden Tecken som stöd förskola.

  1. 16. ” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Lundberg; Fanny Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; delaktighet; uttryckssätt; kommunikation; förskollärares arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 17. ”Varför är det bra att vara så tydlig?” : En kvalitativ studie med fokus på förskollärares beskrivningar av arbetet med tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Ayumi Matsui; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; specialpedagogik; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik inom området specialpedagogik. Studiens syfte var att bidra till kunskap om hur tydliggörande pedagogik kan tillämpas i förskolan för att tillgodose barns behov samt vad denna tillämpning kan medföra till förskolans verksamhet genom att undersöka förskollärares beskrivning. LÄS MER

  3. 18. Tydliggörande pedagogik : Förskollärares tankar och erfarenheter av barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rawaa Al-raheem; [2023]
    Nyckelord :Visuellt stöd; Tydliggörande pedagogik; Förskola; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I fokus för föreliggande intervjustudie är de tankar och erfarenheter som sex antal förskollärare har av att använda tydliggörande pedagogik som stöd för barns språkutveckling. Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur metoden används och varför och vilka tecken som har iakttagits på att metoden har effekt på barnens språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Trang Vu; Kewser Abdulrahman; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga; barn; förskollärare; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien baserades på ett sociokulturellt perspektiv om lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 20. Språket, en självklarhet för alla – eller? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares erfarenheter av ett språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Barbara Biernat; Therese Kroik; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar i lärmiljön; förskola; inkludering; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av hur de arbetar språkutvecklande i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkter är det sociokulturella och relationella perspektivet. Studiens forskningsfrågor besvarades genom en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer användes. LÄS MER