Sökning: "Telenurse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Telenurse.

  1. 1. TELEFONRÅDGIVNING: EN LITTERATURSTUDIE OM SJUKSKÖTERSKANS ERFARENHETER

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ulrika Pålsson; Felicia Bergendahl; [2017]
    Nyckelord :Erfarenheter; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Tele omvårdnad; Telefonsjuksköterska; Experiences; Nurse; Telephone consulting; Telenurse; Telenursing;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är ett område som ständigt växer inom sjukvården. Telefonrådgivningens syfte är att göra en bedömning avseende vilket vårdbehov som finns, ge råd, samt hänvisa den vårdsökande till rätt vårdinstans. Arbetet som telefonsjuksköterska kan vara komplext med höga krav. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskans erfarenheter av att arbeta med sjukvårdsrådgivning via telefon

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Nellie Karlén; Wiktoria Odelberg; [2017]
    Nyckelord :Nurses experience; Telephone advice; Telenursing; Telephone triage; Sjuksköterskans erfarenhet; Sjukvårdsrådgivning via telefon; Teleomvårdnad; Telefontriage;

    Sammanfattning : Omvårdnad på distans är ett växande område i västvärlden. Sjukvårdsrådgivning via telefon sysselsätter allt fler sjuksköterskor. Arbetet innebär att bedöma, hänvisa och ge råd i till inringare i hälso- och sjukvårdsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Telefonrådgivning på vårdcentral - Distriktssköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Anna Holm; Marie Wårhag; [2015]
    Nyckelord :communication; experiences; nursing; qualitative research; telenursing; erfarenheter; kommunikation; kvalitativ metod; omvårdnad; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning som företeelse har utvecklats under många år och är numera en stor del av distriktssköterskans arbete på vårdcentral. Kommunikationen med den vårdsökande personen har en viktig betydelse för hur samtalet utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Att vara distriktssköterska i telefonrådgivning på hälsocentral. : Mångfasetterad erfarenhet - bästa stödet vid snabba beslut.

    Magister-uppsats, Akademin för hälsa och arbetsliv

    Författare :Birgitta Johansson; [2010]
    Nyckelord :Telephone nursing; telephone advice; record keeping; nurse experience; nurse attitudes; telenurse; Telefonomvårdnad; telefonrådgivning; dokumentation; erfarenhet; upplevelse; rådgivningssköterska;

    Sammanfattning : Telefonen har blivit ett redskap för människor som söker kontakt med hälso- och sjukvården vilket har medfört krav på ökad tillgänglighet till den telefonrådgivning som ges vid hälsocentraler. Telefonrådgivning på hälsocentral utförs av distriktssköterskor och är en svår, viktig och ansvarsfull arbetsuppgift som dessutom kräver tålamod och flexibilitet. LÄS MER

  5. 5. En beskrivande studie av patienter som sjukvårdsrådgivningen rekommenderat att söka akutmottagning : - Hör de alla hemma där?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Tora Kronqvist; Cecilia Hellmér; [2009]
    Nyckelord :Nursing; emergency department; telenursing; level of care; health priorities; omvårdnad; akutmottagning; telefonrådgivning; vårdnivå; prioritering;

    Sammanfattning :   Aim. To describe patients who have got a recommendation by a telenurse to visit the emergency department and how many of these patients could have received care in the primary health care instead. Further on, the aim was to describe if there are patients not following the recommendations. Methods. LÄS MER