Sökning: "Transformella ledare"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden Transformella ledare.
6. Ledaregenskaper : Vilka egenskaper anses som positiva respektive negativa och hur stämmer de överens med det transformativa ledarskapet?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att ställa det transformativa ledarskapet syn på egenskaper mot de egenskaper som vi i Sverige upplever att en ledare måste besitta och vilkaegenskaper som en ledare inte bör besitta. Resultatet av min undersökning kan inte styrka att det är mer önskvärt med ett transformellt ledarskap och att det går bra att implementera ett amerikanskt baseratledarskap. LÄS MER
7. Sjuksköterskans komplexa roll- att leda och bli ledd
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur sjuksköterskor som medarbetare upplever ledarskapet på sin arbetsplats. Frågeställningar: 1. Hur upplever sjuksköterskor att enhetschefen på deras vårdavdelning utövar ledarskap? 2. LÄS MER
8. Leda inkrementella förändringar i kommunalt respektive privat bolag : En jämförelse mellan användandet av det transformella ledarskapet i kommunala och privata bolag
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Problembakgrund: Men hänsyn till världens utveckling anses det av både forskare samt av ledare att förändring har en stor betydelse för organisationerna. Det gäller att ständigt kunna anpassa sig och följa omvärldens utveckling. LÄS MER
9. Ledarskapets påverkan på framgångsrik organisationskultur
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/PersonalvetarprogrammetSammanfattning : Denna studie undersökte organisationskultur och ledarskap på ett av de mest framgångs-rika företagen i Sverige, W.L. Gore & Associates Scandinavia AB (Gore), där organisa-tionskulturen sägs vara grunden till varför de har vunnit pris för Sveriges bästa arbets-plats två år i rad. LÄS MER
10. Ledarskapets relation till konflikthanteringen i arbetsgruppen
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : På alla arbetsplatser uppstår konflikter som kan hanteras med hjälp av de fem strategierna konkurrens, samverkan, kompromiss, undvikande och anpassning. Vilken strategi som används beror till stor del på situationen och hur individen bedömer konsekvenserna. LÄS MER