Sökning: "Undervisningsstrategier"

Visar resultat 11 - 15 av 225 uppsatser innehållade ordet Undervisningsstrategier.

  1. 11. Riskfylld lek ur förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Paula Zajkowska; Hanane Zanbi; [2024]
    Nyckelord :Risky play; preschool; early childhood practitioners; child perspective; risk society; Riskfylld lek; förskola; förskollärare; barnskötare; barnperspektiv; risksamhället;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om förskollärares och barnskötares uppfattningar om riskfylld lek. Med stöd av de frågeställningar som vi har valt att fördjupa oss inom detta ämne har vi studerat hur förskolepedagoger resonerar kring riskfylld lek, hur de beskriver sina undervisningsstrategier med risktagande och vilka faktorer som anses påverka barns möjligheter att utmana sina gränser genom lek. LÄS MER

  2. 12. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Erika Sjöholm; Martina Andersson; [2024]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Läs- och skrivprocess; Svenskundervisning; Särbegåvade elever; Teknologi och E-lärande; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER

  3. 13. Likhetstecknet = en svårbegriplig symbol : En systematisk litteraturstudie om missuppfattningar och undervisningsstrategier kring likhetstecknet i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Grevesmühl; Anna Eriksdotter; Tilda Hagmo; [2024]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; missuppfattningar; matematikundervisning; lågstadiet; operationell; relationell; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie fokuserar på likhetstecknet och syftar till att beskriva vanliga missuppfattningar elever i årskurs 1–3 kan ha kopplat till likhetstecknet samt hur lärare kan undervisa för att motverka dessa missuppfattningar. 16 vetenskapliga artiklar har noggrant och strukturerat analyserats för att på ett tillförlitligt sätt sammanfatta forskningen för att besvara syftet och frågeställningar. LÄS MER

  4. 14. Att bemästra naturvetenskapens språk. Språkliga utmaningar och undervisningsstrategier i biologi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Ida Borgstedt; Sara Möller; [2023-11-07]
    Nyckelord :Naturvetenskapligt språk; biologiundervisning; språkliga utmaningar; språkliga undervisningsstrategier; högstadieskola; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Scientific language is fundamental for learning biology and therefore an important part of becoming an educated member of society. In secondary school biology, communication is part of the course objectives, yet there is a lack of linguistic focus in education. LÄS MER

  5. 15. En lärares förståelse och bemötande av elevers svårigheter med ekvationer : En fallstudie av en lärares undervisning om algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Åsén; [2023]
    Nyckelord :Algebra; Algebraic equations; Difficulties; Mathematics teaching; Teaching strategies; Algebra; Algebraiska ekvationer; Matematikundervisning; Svårigheter; Undervisningsstrategier; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att få större insikt i hur lärare kan arbeta för att möta och minska den problematik och de svårigheter som elever kan uppvisa med algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6. Studien är baserad på klassrumsobservationer i två klasser i årskurs 6 och en semistrukturerad intervju med en yrkesverksam matematiklärare. LÄS MER