Sökning: "Utåtagerande beteende"

Visar resultat 16 - 20 av 74 uppsatser innehållade orden Utåtagerande beteende.

  1. 16. Kränkande behandling i förskolan : Enkätstudie om förskollärares uppfattning av kränkande behandling och likabehandlingsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Lo Eriksson; Louise Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kränkande behandling; likabehandling; trakasserier;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att öka kunskapen kring kränkande behandling inom förskolan. Med enkätstudie som metod undersökte vi hur förskollärare uppfattar likabehandlingsarbetet kring barn som blir utsatta för kränkande behandling inom förskolan. Att utsättas för kränkande behandling skadar självkänslan och självbilden hos barnet. LÄS MER

  2. 17. Problem för vem? : En studie om hur förskollärare upplever och arbetar med problemskapande beteende i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Bengtsson; Camilla Mylläri; [2020]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; bemötande; sociala sammanhang; miljö; språk; kommunikation; delaktighet; exkludering; strategier; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares upplevelser, hantering och bemötande av problemskapande beteenden i förskolan. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning och i tidigare yrkeserfarenheter fått upp ögonen för att pedagoger har olika syn på problemskapande situationer där vi menar att pedagoger bemöter och hanterar problemskapande beteende på olika sätt. LÄS MER

  3. 18. När situationerna med barn blir svåra att hantera. Förskollärares upplevelser av situationer i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Bergwall; Talita Tekin; [2019]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskollärares yrkesuppdrag; förskollärarkompetens; förskollärares komplexa yrkesuppdrag; förskollärares pedagogiska ansvar; inkluderande undervisning; vardagliga situationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring situationer i förskolans vardag då förskollärare upplever att deras pedagogiska kompetens inte räcker till i mötet med barnen. För att besvara våra forskningsfrågor och uppnå syftet har vi använt oss av elva ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Problemskapande beteenden bland grundskoleelever : Pedagogers upplevelser och tankar kring strategier och bemötanden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marlene Domeij; [2019]
    Nyckelord :bemötande; förhållningssätt; lågaffektivt bemötande; problemskapande beteende; utåtagerande beteende;

    Sammanfattning : Studiens syfte var synliggöra pedagogers upplevelser, tankar och känslor kring grundskoleelevers problemskapande beteenden. Frågeställningar var: Hur upplever pedagogerna problemskapande beteende? Hur tänker pedagogerna om strategier samt bemötande av sådant beteende? Åtta semistrukturerade intervjuer med pedagoger som arbetar i grundskolan genomfördes, transkriberades och analyserades. LÄS MER

  5. 20. Barnet ställer sig på scenen men jag riktar lampan : -en kvalitativ studie om utåtagerande barn och delaktighet i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Engström; Julia Westholm; [2019]
    Nyckelord :barn; delaktighet; förskollärare; inkludering; lek; socialt samspel; specialpedagogiska perspektiv; utåtagerande beteende;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta del av förskollärares uppfattningar av utåtagerande barn i socialt samspel med exemplet lek och med hjälp av Nilholms tre specialpedagogiska perspektiv tolka var problemet förläggs. Vidare syftade undersökningen till att genom dessa tolkningar förstå hur förskollärares förhållningssätt kan påverka inludering, anpassningar och åtgärder för utåtagerande barn i lek. LÄS MER