Sökning: "Utevistelse"

Visar resultat 21 - 25 av 366 uppsatser innehållade ordet Utevistelse.

  1. 21. ”Ute är vi på barnens arena” : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av utbildningsuppdraget under utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mari Martinsson; [2023]
    Nyckelord :undervisning utomhus; läroplansuppdraget; frontlinjebyråkrat; friutrymme; förskola;

    Sammanfattning : Undervisning utomhus skapar fler och andra möjligheter till att arbeta med läroplansmålen men det innebär att förskollärare behöver se utemiljön som en resurs för undervisning och som ett komplement till undervisning inomhus.  Läroplaner är konstruerade på ett generellt sätt med breda målformuleringar vilket möjliggör ett friutrymme för förskollärare när det gäller att tolka och omsätta uppdraget till konkreta undervisningssituationer. LÄS MER

  2. 22. Varför utomhuspedagogik i förskolan? : En inblick i förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Robach; Susanne Andersson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskollärare; undervisning; barn; utevistelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt uppdrag gällande barns lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik, samt hur de väljer att gå till väga för att barnen ska få möjlighet till ett lärande även utomhus. Utomhuspedagogik är en möjlighet till fortsatta lärprocesser i utomhusmiljön och denna studie undersöker hur förskollärare förhåller sig till detta i praktiken. LÄS MER

  3. 23. Det finns ju jättemycket lärande utomhus, det är lite vad man som pedagog gör det till. : Förskollärares uppfattningar om delaktighet i uteleken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lisa Ericson; Amalia Sjöholm; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sin delaktighet i barns utevistelse, samt hur de beskriver betydelsen av leken utomhus. Studiens berörda frågeställningar är: Hur uppfattar förskollärare lärandet utomhus? Hur uppfattar förskollärare sitt deltagande i leken på utevistelsen? En kvalitativ metod har använts och studien utgår från en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  4. 24. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER

  5. 25. Mapping of feeding strategies in Swedish riding schools with different housing systems and its impact on horse health and body condition

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Jasmine Lindholm; [2023]
    Nyckelord :riding school; horse; housing system; feeding strategies; horse health; body condition scoring; group housing of horses; individual housing of horses;

    Sammanfattning : With around 500 riding schools, equestrian sport is one of Sweden’s largest sports organisations and the second largest youth sport. Horses are traditionally held in individual boxes but can also be kept in groups, so-called group housing. LÄS MER