Sökning: "läroplansuppdraget"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet läroplansuppdraget.
1. ”Ute är vi på barnens arena” : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av utbildningsuppdraget under utevistelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Undervisning utomhus skapar fler och andra möjligheter till att arbeta med läroplansmålen men det innebär att förskollärare behöver se utemiljön som en resurs för undervisning och som ett komplement till undervisning inomhus. Läroplaner är konstruerade på ett generellt sätt med breda målformuleringar vilket möjliggör ett friutrymme för förskollärare när det gäller att tolka och omsätta uppdraget till konkreta undervisningssituationer. LÄS MER
2. "Det måste ju börja någonstans" : En kvalitativ studie om adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att utifrån läroplansuppdraget bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av adekvat digital kompetens hos förskolans yngsta barn samt hur förskollärare arbetar med utveckling av adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning. Frågeställningarna som besvarats är: Hur beskriver förskollärare adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplanuppdraget? Hur beskriver förskollärare sitt arbete med utveckling av adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplansuppdraget? Studien har genomförts med en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER
3. Identitetsutveckling i den interkulturella förskolan : Förskollärares tolkningar av läroplansuppdraget i arbetet med barns identitet i en multietnisk förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Studien undersöker hur förskollärare resonerar kring och arbetar med barns identitetsutveckling i en multietnisk förskola. En hermeneutisk tolkningsansats med utgångspunkt i Ricoeurs handlingsteori används för att tillsammans med förskollärarna tolka vad deras språkliga handlingar kan leda till. LÄS MER
4. ”… för att leva oss in i ett barns perspektiv går vi ned på knä vid dörröppningen och så tänker vi, vad ser vi? …” : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i förhållande till lärandemiljön
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på och arbetar med att alla barn i förskolan ska få inflytande och delaktighet i utformandet av den fysiska lärandemiljön på avdelningen. Vi har undersökt hur förskollärare tolkar barns delaktighet och inflytande utifrån läroplansuppdraget, hur förskollärare arbetar med barns inflytande och delaktighet i relation till den fysiska lärandemiljön samt vilka utmaningar och hinder som kan identifieras i det pedagogiska arbetet med barns inflytande och delaktighet på avdelningen. LÄS MER
5. Fem specialpedagogers agerande och reaktioner ur ett gatubyråkratiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Målet är att öka kunskapen om hur specialpedagoger kan agera och reagera i sina olika yrkesroller vid möten med olika uppdrag. Denna intervjustudie omfattar fem specialpedagogers möte med fem utvalda uppdrag och dess uppdragsbeskrivningar. LÄS MER