Sökning: "Yngrebarnsavdelning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Yngrebarnsavdelning.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  3. 3. "Det måste ju börja någonstans" : En kvalitativ studie om adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nathalie Andersson; Katrin Haglund; [2023]
    Nyckelord :Bordercrossing; Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskola; Bordercrossing; Yngrebarnsavdelning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån läroplansuppdraget bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av adekvat digital kompetens hos förskolans yngsta barn samt hur förskollärare arbetar med utveckling av adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning. Frågeställningarna som besvarats är: Hur beskriver förskollärare adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplanuppdraget? Hur beskriver förskollärare sitt arbete med utveckling av adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplansuppdraget? Studien har genomförts med en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Gruppstorlekens påverkan på yngre barns anknytning i förskolan : En kvalitativ studie ur förskolepersonals perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isolde Borring; Lina Fransson; [2023]
    Nyckelord :anknytning; barngrupp; gruppstorlek; anknytningsteori; förskola; yngre barn; förskolepersonal; anknytningsbeteende; trygg bas;

    Sammanfattning : Denna studie granskar förskolepersonals erfarenheter kring yngre barns anknytning i stora barngrupper. Studien utgår från förskolepersonalens perspektiv, mer specifikt förskollärare och barnskötare, men undersöker även de yngre barnens förutsättningar vad gäller att bygga anknytningsrelationer med personalen. LÄS MER

  5. 5. Får jag vara med? : En studie om hur några yngre förskolebarn tar sig in i äldre barns lek och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Eva Lindhé; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barn går till väga för att få tillträde till äldre barns fria lek för att på så sätt bli en del av den nya gruppen som de börjat i. Studien besvarar tre frågeställningar; Hur påverkar förskolans struktur/sociala rum hur de yngre barnen bemöts av sina äldre kamrater? Vilka tillträdesstrategier använder sig yngre barn av för att ta sig in lek med de äldre barnen? Hur bemöts strategierna av de äldre barnen och vad kan det bero på?   Den metod som har använts är etnografiska observationer av tre yngre barn som flyttats upp från en yngrebarnsavdelning till en äldrebarnsavdelning. LÄS MER