Sökning: "Utomhuspedagogik högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik högstadiet.

  1. 1. Friluftsliv i högstadiet : En kvalitativ intervjustudie kring lärares erfarenhet av elevers lärande och progression i friluftsliv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maria Rimshult; [2022]
    Nyckelord :Friluftsliv; progression; högstadiet; läroplan; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Ämnet friluftsliv i skolan ska ge eleverna en djup förståelse för vad vistelse i naturen kan betyda genom hela livet. För att uppnå det krävs ett utvecklat lärande som byggs på efter hand under hela skoltiden. LÄS MER

  2. 2. Lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik : En kvalitativ undersökning hur lärare i de naturorienterande ämnena använder sig av utomhusundervisning i årskurserna 4–6 respektive 7–9 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Joel Evensson; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusundervisning; platsens betydelse; skillnad årskurs 4–6 årskurs 7-9; skillnad mellanstadiet högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i naturorienterande ämnen bedriver utomhusundervisning i årskurserna 4–6 respektive 7–9 samt vilka fördelar och utmaningar de upplever med metoden. Fyra frågeställningar har använts i undersökningen och för att besvara dessa har data samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre lärare från mellan- respektive högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Lärares användande av utomhuspedagogik i naturkunskap och biologi : - mervärden och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Ida Sundås; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; mervärden; utmaningar; ämnesintegrering; biologi; naturkunskap; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka högstadie- och gymnasielärares användande av utomhuspedagogik i biologi och naturkunskap. Arbetet undersöker vad lärarna ser för mervärden och utmaningar med utomhuspedagogik samt hur samarbeten ser ut mellan biologi eller naturkunskap och idrottsämnets undervisning utomhus. LÄS MER

  4. 4. En studie om utomhuspedagogikens och fältstudiernas roll i geografiundervisningen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Malin Sjöström; [2015]
    Nyckelord :fieldwork; fältstudier; utomhuspedagogik; geografiundervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på att undersöka utomhuspedagogikens och fältstudiers roll inom geografundervisningen i skolan. Fältstudier har en stark tradition inom geografin både vetenskapligt och i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Lärande och Utomhuspedagogik i Fysik på högstadiet (Learning and Outdoor Education in Physics at high school)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karolina Suklevska; [2013]
    Nyckelord :Fysik; Högstadiet; Kommunikation; Lgr 11; Lärande; Motivation; Naturvetenskap; Praktiskt; Sinnena; Utepedagogik; Utomhuspedagogik; Utomhusundervisning; Utomhusverksamhet;

    Sammanfattning : Skolverket redogör i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011för att undervisning i skolan ska innehålla olika arbetsformer och varierande arbetssättför eleverna att nå samma mål. Ett sätt att variera klassrumsundervisning är genomutomhuspedagogik. LÄS MER