Sökning: "Våld i lågstadiet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Våld i lågstadiet.

  1. 1. Det är lättare att bygga starka barn, än att laga trasiga vuxna : En kvalitativ studie om lärares syn på våld mellan elever och det våldsförebyggande arbetet i lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Linda Tolonen; Mattias Edlund; [2021]
    Nyckelord :Violence; Violence in primary school; Violence prevention; Teachers´views on violence; Våld; Våld i lågstadiet; Våldsprevention; Lärares syn på våld;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att lyfta fram vikten av att arbeta våldsförebyggande i lågstadiet och vilka hinder som kan finnas. Att arbeta våldsförebyggande handlar om att agera innan något hänt och att lära ut redskap och definitioner av vad våld är och innebär. LÄS MER

  2. 2. Könsnormer i elevers berättande texter : En studie av elevtexter från årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cornelia Lundberg; Anna Löfstaf; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadiet; elevtexter; textanalys; normkritik; könsnormer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och jämföra könsnormer i berättande texter skrivna av flickor respektive pojkar i årskurs 2. Vi undersöker hur fördelningen mellan karaktärer av kvinnligt och manligt kön ser ut i flickors och pojkars texter. LÄS MER

  3. 3. Klasslärares hantering av elevkonflikter : En studie av bakgrunderna till lärares metodval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Peter Åkesson; [2013]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; elevkonflikt; kvalitativ intervju; Richard Cohen; konfliktpyramid; Grundläggande behov; Burton; Johan Galtung; ABC-modellen; Kilmann Thomas; konfliktstrategi; konfliktstil; konflikthanteringsmetod; medling; skiljedom; våld; ordning och reda; arbetsro; Jesper Juul;

    Sammanfattning : Skolan befinner sig i en förändringsprocess där lärares auktoritet inte längre är självklar, istället söker lärare efter nya sätt att hålla ordning och skapa arbetsro. Hanteringen av konflikter har visat sig viktig i en tid då konflikter tillåts komma upp för diskussion och upplevs som en allt större del av lärares vardag. LÄS MER