Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 228 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares didaktiska val : Hur beskrivs och genomförs god skrivundervisning i högstadiets och gymnasiets svenskämne?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johanna Svenningsson; [2024]
    Nyckelord :svenskämnet; skrivundervisning; didaktiska val; skrivdiskurser; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att belysa hur verksamma svensklärare på högstadiet och gymnasiet uppfattar begreppet ”god skrivundervisning” samt hur deras uppfattningar och didaktiska val kan relateras till Ivaničs (2004; Sturk & Lindgren, 2020, s. 8) skrivdiskurser. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares perspektiv på skrivundervisning i grundskolans tidiga år : En diskursanalys av styrdokument och stödunderlag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Fredlund Ugarph; Evelina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; skrivbedömning; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivutveckling; specialpedagogik; styrdokument;

    Sammanfattning : I föreliggande studie riktas uppmärksamheten mot elevers tidiga skrivande. Speciallärare har en viktig uppgift att berika och understödja lärares kunskaper i främjande skrivundervisning. Elevers skrivutveckling är komplex och inrymmer flera samverkande dimensioner, där undervisningen behöver anpassas efter varje elevs nivå. LÄS MER

  3. 3. Svensklärares didaktiska överväganden i skrivundervisningen i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Myriam Kone; [2023]
    Nyckelord :Skrivundervisning; Lgr22; Ivaničs skrivdiskurser; svenskämnet; grundskolans senare år; Lgr11;

    Sammanfattning : Syftet med den här empiriska studien har varit att undersöka hur ett urval svensklärare i årskurs 7–9 beskriver sina skrivdidaktiska överväganden generellt och i relation till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 (Lgr22). Två frågeställningar formulerades för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  4. 4. Hur verkligt är verkligt värde? En studie om informationsasymmetri vid börsintroduktioner utifrån IFRS 13 värderingshierarki

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Brunned; Simon Sandström; Jamal Shamma; [2023]
    Nyckelord :Underprissättning: Aktiekursens procentuella förändring efter den första handelsdagen Informationsasymmetri: Asymmetrisk tillgång till information mellan olika aktörer Proxyvariabel: En variabel som representerar ett ting som är omätbart i praktiken IFRS 13: En redovisningsstandard för värdering till verkligt värde utifrån nivåer av informationsasymmetri Verkligt värde: Det pris som vid värderingstidpunkten skulle erhållas vid försäljning av en tillgång eller betalas vid överlåtelse av en skuld genom en ordnad transaktion mellan marknadsaktörer. Indata på nivå 1: Noterade priser ojusterade på aktiva marknader för identiska tillgångar eller skulder som företaget har tillgång till vid värderingstidpunkten Indata på nivå 2: Annan indata än de noterade priser som ingår i nivå 1; vilka är direkt eller indirekt observerbara för tillgången eller skulden Indata på nivå 3: Icke observerbara indata för tillgången eller skulden Offer-size: Antalet utestående aktier multiplicerat med pris per aktie som börsintroduktionen genomfördes på Ankarinvesterare: Större investerare som inför en börsintroduktion förbinder sig att teckna en viss mängd aktier i utbyte mot en garanterad tilldelning Ägarstruktur: Uppsättningen av de aktörer som äger ett bolag NOSH: Antalet aktier mätt i procent som andel av antalet utestående aktier Underwriters: Finansinstitut som genomför börsintroduktioner för privata bolag Primärmarknad: Den marknad där äganderätter handlas innan en börsintroduktion Sekundärmarknad: Stockholmsbörsen OMXS och Nordic Growth Market NGM ; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Hur verkligt är verkligt värde? En studie om underprissättning vid börsintroduktioner Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69 – Examensarbete i redovisning på kandidatnivå Författare: Oskar Brunnéd, Simon Sandström, Jamal Shamma Handledare: Liesel Klemcke Syfte: Studien syftar till att undersöka ifall underprissättningen vid börsintroduktioner på Stockholmsbörsen och Nordic Growth Market skiljer sig före och efter införandet av IFRS 13 utifrån storlek, ägarstruktur och förekomsten av en ankarinvesterare. Vidare undersöks om underprissättningen, den beroende variabeln, kan härledas till dessa förklarande variabler, och informationsassymmetri. LÄS MER

  5. 5. ”Och min värld har blivit större”- En studie om flerspråkiga identiteter i dagens Sverige

    Master-uppsats,

    Författare :Vesna Bušić; [2022-11-02]
    Nyckelord :agency; flerspråkighet; identitet; identitetsförhandlingar; modersmål; svenska som andraspråk; positionering; språkbyte och språkbevarande; språk som kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa hur fyra personer som kom till Sverige som flyktingbarn från Bosnien under 1990- talet förhandlat sina identiteter utifrån språk, valmöjligheter och agency. I studiens fokusgruppsamtal där deltagarna, som är i 30-årsåldern idag, diskuterar användning av sina språk får vi insikt i hur de positionerar sig och positioneras av andra så väl i samtalet som i sina berättelser om språkanvändningen över tid. LÄS MER