Sökning: "Value-Creating Networks"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Value-Creating Networks.

  1. 1. Affärsänglars investeringsprocess : En kvalitativ studie om hur investeringserfarenheten påverkar investeringsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Wilma Algotsson; Emma Bringsén; [2023]
    Nyckelord :business angel; informal venture capital; angel investments; investment process; experience; affärsängel; informellt venture capital; ängelinvesteringar; investeringsprocess; erfarenhet;

    Sammanfattning : Business angels are an important source of funding for new companies in need of external capital, since they usually are the first to invest in new companies. Therefore, it is valuable to study how business angels manage their investment process, both before and after the investment has been completed. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av tjänstefiering genom värdekonstellationer : En studie om hur företag med knappa resurser kan tillhandahålla erbjudanden som främjar relationer och en cirkulär ekonomi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hector Follin; Daniel Hallenberg; [2019]
    Nyckelord :Servitization; Value constellation; digitalization; digital transformation; circular economy; Tjänstefiering; värdekonstellation; digitalisering; digital transformation; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Informationsteknologi, IT, och hållbarhetsarbete har blivit två strategiska frågor i nästintill alla företag. Företag måste implementera IT för att optimera nuvarande verksamheter och transformeras till IT-drivna affärsmodeller som kräver hög kompetens och strategiskt tänkande vilket många små- och medelstora företag, SMF, saknar. LÄS MER

  3. 3. Next level - från spel till upplevelse : En studie i företaget Mojangs värdesamskapande med kunder och sociala medier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Lovisa Emanuelsson; Christina Norling; [2019]
    Nyckelord :Mojang; Minecraft; Service dominerande logik; SDL; Chandler; Vargo; Lush;

    Sammanfattning : The service-dominant logic (SDL) argues that value creation is always a co-creative process. Value can never be created or delivered by a firm, as value can only be realized in the customer's experience. Value is therefore a cooperative process. LÄS MER

  4. 4. Blockchain business networks : Understanding the value proposal within centralized and decentralized governance structures

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Hampus Carlson; Isak Lejon; [2019]
    Nyckelord :Blockchain Business Networks; Centralized; Decentralized; Blockchain value proposal; Governance models;

    Sammanfattning : Purpose – increasing the understanding of what distinguish a decentralized from a centralized blockchain business network and identify its value creating mechanisms. To fulfill this research purpose, three research questions have been derived, RQ1: What distinguishes a decentralized from a centralized blockchain business network?, RQ2: How are the blockchain business network values affected by a decentralized vs centralized network model? and RQ3: Which value creating mechanisms exists within decentralized blockchain networks? Method – This study was conducted as an abductive explorative study with interviews of actors that works with their own blockchain or is an expert in the subject, respondents from 9 different industries were participating. LÄS MER

  5. 5. Value Creation in IoT : - A Case Study at Telenor Connexion

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Anton Kreicbergs; Elin Carlsson Stiernspetz; [2017]
    Nyckelord :Value creation; IoT; Strategic management; Värdeskapande; IoT; Strategisk ledning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur det teoretiska underlaget inom värdeskapande på offline marknader och e-företag kan appliceras på Internet of Things-marknaden. Detta genom att presentera resultaten från en multipel fallstudie tillsammans med Telenor Connexion av multinationella företag intresserade av att implementera IoT i deras verksamhet. LÄS MER