Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Historiedidaktisk läromedelsanalys : En multimodal studie av läromedel för årskurserna 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Michelle Larsson; [2022]
    Nyckelord :bildanalys; läromedelsanalys; multimodalitet; historia;

    Sammanfattning : I den här multimodala studien analyseras två historieläromedel som är avsedda för mellanstadiet. Fokuset ligger på hur bilder används, vilken funktion de har, samt hur text och bilder samspelar med varandra i de båda läromedlen. LÄS MER

  2. 2. Vargarna från öst : En objektbiografisk studie av kanonerna på Gripsholms slott

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Olivia Friberg; [2021]
    Nyckelord :object-biography; cannons; Gripsholm; Russia; war trophies; cultural heritage; objektbiografi; kanoner; Gripsholm; Ryssland; krigstroféer; kulturarv;

    Sammanfattning :  This study has aimed to understand Suggan and Galten as its history and story has changed through time. To achieve this a biography perspective are applied. Suggan and Galten is war trophies taken from Russians during the Livonian war (1558-1583) and now presented at Gripsholm castle. LÄS MER

  3. 3. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. Vasatidens manliga krigare och husliga kvinna : en analys av historieläroböcker för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Louise Johansson; Karin Snapp; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; historia; Vasatiden;

    Sammanfattning : Inledning: Bakgrunden till denna studie bygger på att läromedel inte längre granskas av staten vilket innebär att lärare har ett större ansvar gällande vilka läroböcker som används. Skolverket (2011) betonar vikten av att undervisningen ska uttrycka och förmedla jämställdhet mellan män och kvinnor samt människors lika värde. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattning om estetiska uttrycksformer under projektet VASA

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marlene Wirgin; [2015]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om hur elever under ett begränsat projekt uppfattar hur det är att arbeta med estetiska lärprocesser. Tillsammans med en KME- lärare planerade jag ett projekt om Vasatiden som pågick i fem veckor i en skola. LÄS MER