Sökning: "Verbal scaffolding"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden Verbal scaffolding.

  1. 16. Barns och surfplattors interaktion i förskolan : En kvalitativ observationsstudie med ett sociokulturellt perspektiv på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jennie Svensson; Rebecka Bergström; [2017]
    Nyckelord :tablet computer; learning; preschool; children; surfplatta; interaktion; lärande; förskola; barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur förskolebarn och surfplattor interagerar med varandra för att beskriva det samspel som uppstår ur ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Datainsamlingen är gjord på två olika förskolor och har bestått av observationer av barn 3-5 år, när de sitter tillsammans med en eller flera kamrater vid en surfplatta. LÄS MER

  2. 17. Sätt ord på dina tankar! : En kartläggning av fyra lärares verbala bemötande inom stöttning i explicit läsförståelseundervisning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Odelius; Hugo Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :scaffolding; explicit reading strategy instruction; modeling; stöttning; explicit läsförståelsestrategiundervisning; modellering;

    Sammanfattning : A study of four teachers´ verbal scaffolding in explicit reading comprehension Reading is an absolutely crucial skill to cope with everyday life in Sweden as well as other information societies. Therefore reading comprehension becomes the core of the entire educational system. LÄS MER

  3. 18. Utmaningar och möjligheter i skrivundervisningen : några lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anna Gustafsson; Helene Kling; [2010]
    Nyckelord :zone of proximal development; scaffolding; school; motivation; the written language; den proximala utvecklingszonen; skola; motivation; didaktik; skriftspråk;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är i stort förändrat och den mängd information som samhället utgörs av ställer stora krav av kunnighet på läs- och skrivförmåga. Läs- och skrivkunnighet handlar om att för att kunna fungera i samhället ska en individ ha förmåga att använda språk och text, att kunna tillgodose de behov och de personliga mål som finns, samt att utvecklas i enlighet med sina personliga förutsättningar. LÄS MER