Sökning: "Verbal scaffolding"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Verbal scaffolding.

  1. 11. "När jag pratar finska så brukar jag säga något svenskt ord" : En studie i Tornedalen om språkanvändning hos elever i årskurs 3 med fokus på finska och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenna Kivilompolo; [2020]
    Nyckelord :Tornedalen; sociokulturellt perspektiv; stöttning; tvåspråkighet; transspråkande; finska; svenska; förstaspråk; andraspråk;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar tvåspråkiga elevers språkanvändning i olika situationer samt huruvida skillnader finns på verbal aktivitet i undervisningen mellan tvåspråkiga elever och elever med svenska som förstaspråk. Fokus har varit på elever i årskurs 3 som tillhör minoritetsgruppen Sverigefinnar. LÄS MER

  2. 12. ”När vi läser tillsammans och pratar om boken förstår jag bättre” : -att finna läslust och väcka tysta klassrum vid läsförståelsearbete

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Ekblad; Helén Olsson; [2020]
    Nyckelord :Cooperative learning; reading motivation; modelling; scaffolding; reading comprehension; reading comprehension work; RTI; Kooperativt lärande; läsmotivation; modellering; scaffolding; läsförståelse; läsförståelseundervisning; RTI;

    Sammanfattning : Trots mycket uppmärksamhet och forskning kring barns och ungdomars läsförståelse, och glädjande besked i den senaste PISA-undersökningen, återfinns fortsatta problem inom området läsning och läsförståelse. Det innebär en utmaning för skolan att hitta vägar att stärka alla elevers läsförståelse, och samtidigt väcka läslusten inom dem. LÄS MER

  3. 13. Feedback i grundsärskolan. : Lärares beskrivningar av att använda sig av feedback i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Skoog; Elisabet Ringqvist; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching; feedback; communication; alternative and complementary communication; assessment for learning.; Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolan; undervisning; feedback; kommunikation; multimodal kommunikation; formativ bedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra lärares perspektiv på hur feedback görs föratt stödja elevens lärande i grundsärskolans undervisning. Två frågeställningarhar formulerats utifrån syftet: Med vilka olika verbala och icke-verbala uttryckkommunicerar lärare feedback till eleverna i undervisningen? och Hur beskriverlärare i grundsärskolan den feedback de ger sina elever? Studien har enkvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där 10 intervjuer med lärareinom grundsärskolan har genomförts. LÄS MER

  4. 14. Nej, jag vill inte! Det är så pinsamt att säga fel. : En kvalitativ observationsstudie om hur lärare gör för att motivera elever till att våga och vilja prata engelska på engelskalektionerna i årskurs 4–6

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maria Sjödin; [2019]
    Nyckelord :Vilja att kommunicera; stöttning; motivation; engelska; lärares strategi; klassrum;

    Sammanfattning : In today's schools many pupils in grades 4-6 do not want to or dare to speak English in English lessons. For various reasons, they find it embarrassing not being able to answer in the target language, not knowing what to say or how to pronounce a word. LÄS MER

  5. 15. Textsamtalets betydelse för elevers läsförståelse i årskurs 4 : En kvalitativ studie om fyra lärares arbete med lässtöttning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Kareem; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding; Verbal scaffolding; Reading comprehension; Text comprehension; Text talk; Stöttning; Verbal stöttning; Läsförståelse; Textförståelse; Textsamtal;

    Sammanfattning : Researchers argue that systematic reading instructions is required to develop students reading comprehension even after they have learned to master the elementary skills. The purpose of this study is to investigate how four Swedish teachers in fourth grade work with text talks to improve their students understanding of texts. LÄS MER