Sökning: "Verbal scaffolding"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden Verbal scaffolding.

  1. 6. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  2. 7. Förskollärarens syn på relationen mellan lek och språkinlärning hos barn som har svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amandeep Sandhu; [2022]
    Nyckelord :Play; second-language; interactions; preschool; preschool children; ZPD;

    Sammanfattning : Introduction: It is no longer an exception that more and more preschools consist of children whose mother tongues are different from preschools’ main language. To move towards an egalitarian inclusive society, Early Childhood Education, in which most of the time children learn through play-based activities according to their knowledge, interests, and curiosity, can play an efficacious role in relation to second language children’s language development along with their general development. LÄS MER

  3. 8. Kommunikationsmönster i förskolans undervisning : Samtal, scaffolding och småprat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Leimo; [2021]
    Nyckelord :förskola; undervisning; scaffolding; samtal; kommunikationsmönster; didaktiska strategier;

    Sammanfattning : Kommunikation mellan barn och pedagoger kan ses som en bas för allt som sker i förskolans verksamhet, såväl omsorg som undervisning och lärande. Hur undervisning utformas efter Läroplanen för förskolans (Lpfö18, 2018) riktlinjer är tolkningsbart och pedagogers ansvar. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares uppfattningar av stöttning av barn i behov av stöd vid de dagliga övergångarna i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Veronica Fredriksson; Jennie Olsson; [2021]
    Nyckelord :stöttning; scaffolding; förskola; inkludering; dagliga rutiner; övergångar;

    Sammanfattning : Den här undersökningens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av hur de stöttar barn i behov av stöd i de dagliga övergångarna eftersom de omfattar en stor del av dagen för barnen i förskolan. Vi har intervjuat 8 förskollärare som arbetar i förskolan med barn i åldern 1-6 år. LÄS MER

  5. 10. "Hänger ni med?" : En undersökning om danslärares frågor till eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Saga Isaxon; [2020]
    Nyckelord :Scaffolding; dance; questions; Mästarlära; dans; frågor; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka typer av frågor som används inom dansundervisningen på gymnasiet samt vilka bakomliggande faktorer och undervisningstraditioner som kan påverka hur lärarna väljer att använda sig av verbal kommunikation i sin undervisning. Arbetet tar sin utgångspunkt i sociokulturell teori samt socialkonstruktivism som fokuserar på hur kunskap är konstruerad i klassrummets sociala sammanhang genom språk och andra semiotiska medel. LÄS MER