Sökning: "Vila i förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 90 uppsatser innehållade orden Vila i förskola.

  1. 16. Alla barn sover inte i förskolan : En kvalitativ studie om äldre barn i åldrarna 3–5 års möjligheter till återhämtning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Skällberg; Isabell Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; educator; children; children s individual needs; rest; restful activities; recovery; Förskola; pedagoger; barn; barns individuella behov; vaken vila; vilsamma aktiviteter; återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar beträffande äldre barn i åldrarna tre till fem års möjligheter till återhämtning som tillgodoser deras individuella behov i förskolan. För att undersöka studiens syfte är data framtagen med hjälp av semistrukturerade intervjuer med pedagoger från några förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  2. 17. Får äldre barn återhämtning på förskolan? : En intervjustudie om förskollärarnas erfarenheter av de äldre barnens återhämtning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nora Ström; Anna Johansson; [2022]
    Nyckelord :förskola; stress; välbefinnande; återhämtning; vila;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärarnas beskrivningar av sina erfarenheter och tillvägagångssätt gällande de äldre barnens återhämtning i förskolan. Med hjälp av en kvalitativ metodinsamling intervjuades yrkesverksamma förskollärare för att få fram en mångfald av beskrivningar i arbetet med återhämtningen på förskolan. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares syn på fysisk aktivitet och hur det ges uttryck i förskolans verksamhet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Sjöstedt; Therese Pihlblad; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förhållningssätt; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar, inställningar och tankar kring den fysiska aktiviteten i förskolan. Empirin till studien har kommit till från en kvalitativ forskningsansats genom semistrukturerade intervjuer av åtta förskollärare på fem förskolor i olika kommuner i Skåne. LÄS MER

  4. 19. Varför högläsning? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar gällande högläsning för barns lärande och omsorg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Carlsson; Fortes Ukelli; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; lärande; omsorg; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till högläsning i förskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och med en kvalitativ ansats har fokus riktats mot två frågeställningar: "Hur beskriver förskollärare sitt arbete med högläsning för att främja barns lärande och omsorg?" och "Hur uttrycks förutsättningar för högläsning av förskollärare?". LÄS MER

  5. 20. Möjlighet till vila och avslappning : En studie om miljöns påverkan på barns vila och avslappning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Vila; Avslappning; Stress; Miljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven med syftet att utöka kunskaper om hur miljön på en förskola som arbetar med utomhuspedagogik påverkar barn i åldrarna tre till fem års förutsättningar för vila och avslappning samt vad som kategoriserar dessa miljöer. Arbetet är skrivet med det posthumanistiska perspektivet som teoretisk utgångspunkt, då denna teori har miljöns påverkan på människan som centralt begrepp. LÄS MER