Sökning: "YouTube"

Visar resultat 31 - 35 av 732 uppsatser innehållade ordet YouTube.

  1. 31. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  2. 32. Is Stand-up Comedy a Potential Tool for Social Change? : An Analysis of Stand-up Comedian Dave Chappelle

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Aryan Karim; [2023]
    Nyckelord :stand-up; comedy; empowerment; awareness; humor; Chappelle; comedy; intersectionality; representation; social change;

    Sammanfattning : This degree project aims to research if stand-up comedy has the potential to be a tool for social change, in terms of awareness-building and empowerment. It also researches if a specific comedian can be a voice and representation for multiple social movements. LÄS MER

  3. 33. Särskilt begåvade elever i svenskämnet : En kvalitativ studie beträffande svensklärares kunskaper om och arbetsmetoder med särskilt begåvade elever på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Göhle; [2023]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Svenskämnet; Läsa; Skriva; Tala; Acceleration; Berikning;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att undersöka vilka kunskaper undervisande svensklärare på högstadiet har om särskilt begåvade elever och hur de arbetar för att stimulera särskilt begåvade elever genom acceleration och berikning. Studiens datainsamling är kvalitativ genom en fenomenologisk metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 34. Who Are Their Role Models Reflections Of Students, In Grade 1 Upper Secondary School In Sweden, Role Models In Technology.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Adrian Roos; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The field of computer science and technology, having evolved from science and engineering, with a majority of men active in research or industry. To diversify the workforce and give a wider range of the next generation to actually become whatever they want, young people with all personalities and backgrounds needs to be addressed. LÄS MER

  5. 35. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER