Sökning: "Zahra Malmö"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Zahra Malmö.
1. Sjuksköterskors upplevelse av transkulturell omvårdnad i vården : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Med transkulturell omvårdnad och globaliseringen av hälso- och sjukvård så är sjuksköterskor utmanade till att lära sig om andra kulturer lokalt och världsomfattande. En utveckling av utbildningen inom transkulturell omvårdnad där sjuksköterskor identifierar en transkulturell interaktion där gemensam kultur inte delas med patienten är därför behövlig. LÄS MER
2. Konsten att leka tre : En studie om förskollärares arbete med att inkludera alla barn i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Att förstå online grooming : Barnens utsatthet av grooming och förövarnas groomingstrategier
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Grooming is a well-known social problem in today's society. It has been studied by researchers and therefore is it neither new nor restricted to the offline grooming happening out in the open. LÄS MER
4. Sjuksköterskors erfarenheter av kommunikation när det uppstår språkbarriärer i sjukvården. : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikationen mellan sjuksköterska och patient är en grundläggande faktor till kvaliteten på omvårdnaden. Mångkulturella samhällen kan resultera i att befolkningen talar olika språk, där några inte kan det inhemska språket. Det i sin tur medför utmaningar för sjuksköterskor när språkbarriärer uppstår i vården. LÄS MER
5. Förskollärares uppfattning om inkludering i barnens fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I denna studie är huvudsyftet att granska hur några förskollärare uppfattar begreppet inkludering och deras eget agerande för att stödja inkludering i fri lek. För att uppnå studiens syfte, grundar vi oss på följande frågor: Hur uppfattar förskollärarna begreppet inkludering i förskolans verksamhet? Hur uppfattar förskollärarna att de kan främja barns inkludering i den fria leken? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärarna i deras arbete för att inkludera alla barn i den fria leken? Studien bygger på barndomssociologiskt perspektiv och belyser inkludering, barnperspektiv kontra barns perspektiv, kamratkultur samt tolkande reproduktion och tillträdesstrategier. LÄS MER