Sökning: "a positive test"

Visar resultat 1 - 5 av 1998 uppsatser innehållade orden a positive test.

  1. 1. Predicting True Sepsis and Culture-positive Sepsis in Intensive Care Unit with Machine Learning Techniques

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Zeyuan Wu; [2024]
    Nyckelord :Machine Learning; Diagnosis of Sepsis; XGBoost; Logistic Regression; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Sepsis, a serious medical condition often leading to patients requiring intensive care, has prompted numerous scientists to employ mathematical techniques to aid in its diagnosis. This thesis uses logistic regression and a machine learning technique, XGBoost, to predict true sepsis (as opposed to sepsis mimics) and culture-positive sepsis (among true sepsis) in critical care using blood test results, physiological measurements and other patient characteristics. LÄS MER

  2. 2. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  3. 3. Designing a reactive feedback feature for end-users in web-based media software

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Jessica Dellmar; [2024]
    Nyckelord :User Feedback; End-user involvement; Usability; Design Thinking; User Experience;

    Sammanfattning : Customer feedback is essential for improving a company's products or services and increasing customer satisfaction. Despite its value, user involvement faces many challenges, such as low user motivation and feedback with missing context information. LÄS MER

  4. 4. Vi äro musikanter: Relationen mellan musikalitet och personlighetsdragen öppenhet och neuroticism

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Signe Jonsland; Anna Broman; [2024]
    Nyckelord :musikalitet; personlighet; femfaktormodellen; Big Five; Gold-MSI; neuroticism; öppenhet; musicality; personality; five-factor model; openness; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka relationen mellan musikalitet och personlighetsdragen neuroticism och öppenhet. Hypoteserna för studien var (I) att hög öppenhet korrelerar med hög musikalitet och (II) att hög neuroticism korrelerar med högre värden på den musikaliska delskalan som rör emotioner. LÄS MER

  5. 5. Att studera den svenska elmarknaden : En ekonometrisk analys av relationen mellan pris och kvantitet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Moa Wallén; Lina Alexandersson; [2024]
    Nyckelord :Electricity market; electricity price; electricity consumption; electricity production; simultaneity; simultaneous equation model; Elmarknaden; elpris; elkonsumtion; elproduktion; simultanitet; simultan ekvationsmodell;

    Sammanfattning : This thesis examines how an econometric model, which allows for simultaneity, performs when estimating electricity supply and demand on the Swedish aggregated electricity market, divided into its four price areas. Previous research and theory points to the importance of taking simultaneity into consideration when estimating simultaneous equation models. LÄS MER