Sökning: "abstrakta erfarenheter"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden abstrakta erfarenheter.

  1. 21. Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Winberg; [2019-07-01]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; måluppfyllelse; matematik; elever; lärare;

    Sammanfattning : Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som argumenterar för att kopplingen finns, exempelvis har positiva effekter visats på hjärnans funktioner. LÄS MER

  2. 22. Abstrakta begrepp i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adan Guerra Hansson; Adam Gunnevik; [2019]
    Nyckelord :abstrakt; begreppsutveckling; historiemedvetande; innehållsbegrepp; lärobok; läsbarhetsanalys; pseudobegrepp;

    Sammanfattning : Läroböcker används flitigt ute i skolorna som ett redskap för att utveckla elevernas kunskaper i olika ämnen. Samtidigt så ska alla lärare och ämnen ansvara för att utveckla elevernas språk med utgångspunkt i det språk som eleverna redan besitter samt utifrån deras erfarenheter. LÄS MER

  3. 23. Nyckeln till skolframgång för nyanlända elever. : En kvalitativ intervjustudie om inkludering i samhällkunskapsundervisningen ur ett interkulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Leunora Asllani; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; social studies didactic; newly arrived pupils; intercultural perspective; social studies teacher.; Inkludering; samhällkunskapsdidaktik; nyanlända elever; interkulturellt perspektiv; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Syftet med föregående undersökning är att öka kunskapen om hur samhällskunskapslärare inkluderar nyanlända elever i undervisningen samt vilka utmaningar som finns i arbetet med detta. Genom en kvalitativ forskningsintervju med fem grundskollärare i årskurs 4–6 har data samlats in och kategoriserats utifrån tre teman som är följande: Betydande faktorer för inkluderingsprocessen, didaktiskt förhållningssätt och läroplan samt vikten av nyanlända elevers tidigare bakgrund och erfarenheter. LÄS MER

  4. 24. Vad händer här och vad förväntas av mig nu? : En studie om hur vi människor tolkar vår omgivning och hur miljön ständigt kommunicerar med oss.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Cathrine Jungmarker; [2019]
    Nyckelord :Spatial communication; wayfinding; wayshowing and congenial environments.; Rumslig kommunikation; orienterbarhet; wayfinding; wayshowing och kongeniala miljöer.;

    Sammanfattning : We live constantly within our surroundings, even if we're not consciously aware of them, our surroundings always affect our behavior. With our senses continually guiding us, we subconsciously make decisions and choose paths to reach our goals. There are a lot of factors which affect these decisions, spatial communication is one of them. LÄS MER

  5. 25. Problemlösning i flera steg med laborativt material : En kvalitativ studie om hur elever kan använda laborativt material i samband med problemlösningar i flera steg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Johansson; Elin Olsson; [2019]
    Nyckelord :Abstrakta och konkreta handlingar; laborativt material; lösningsprocess; matematisk förståelse; Pólyas fyra faser; problemlösning i flera steg; problemlösningsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur olika elevgrupper i årskurs två kan använda sig av laborativt material i problemlösningar med flera steg, samt hur det framtagna materialet kan påverka elevernas förståelse och lösningsprocess. Studien bygger på observationer och elevintervjuer som bearbetas med hjälp av ett variationsteoretiskt ramverk samt ur ett fenomenografiskt perspektiv. LÄS MER