Sökning: "aktier sociala medier"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden aktier sociala medier.
1. Marknadsmanipulation på aktiemarknaden i en digital värld : Sociala medier och marknadsmanipulation på den svenska aktiemarknaden
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Investment in the securities market has become increasingly common in re-cent years. The stock market has become more accessible, not least because of technological developments. There are many reasons why more people have become interested in stock trading. It can be anything from long-term savings, day trading or different types of investments. LÄS MER
2. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER
3. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER
4. Flockbeteende och investeringsbeslut på aktiemarknaden : En studie om småsparare och investeringsbeslut på aktiemarknaden
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Under de senaste åren har intresset för aktieinvesteringar ökat i takt med att sociala medier har blivit alltmer populärt. Idag är det vanligt att människor kommunicerar i digitala utrymmen för att utbyta, sprida och dela information och åsikter. LÄS MER
5. Att investera i Twittertider : Hur investerares beslut påverkas av aktiediskussioner på Twitter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Antalet aktieägare i Sverige har de senaste åren nått nya rekordnoteringar. Tillsammans med ett digitaliserat samhälle har det resulterat i ett mer lättillgängligt informationsflöde där informationen används som underlag vid investeringsbeslut. LÄS MER