Sökning: "allmänbildning"
Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade ordet allmänbildning.
21. Gymnasieelevers argumentation i ämnet naturkunskap : kunskap, värderingar och perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : En del av syftet med ämnet naturkunskap i den svenska gymnasieskolan är att ge eleverna en slags naturvetenskaplig allmänbildning eller scientific literacy, som grund för diskussion och ställningstaganden i aktuella samhällsfrågor. Att undervisa naturkunskap med utgångspunkt i samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) är en metod där argumentation och diskussion får ta mycket plats i klassrummet. LÄS MER
22. Att vara eller inte vara allmänbildad - är det en tävling? : Kunskapsframställningen i Vem vet mest?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Kandidatuppsatsen Att vara eller inte vara allmänbildad - är det en tävling?, skriven av Linnea Lindoffer och Mette Pedersen vid Institutionen för kommunikation och medier, granskar kunskapskonstruktion med utgångspunkt i frågesportsprograms underhållande och lättsmälta format. Syftet är att studera både vad kunskap är och hur vi förväntas veta. LÄS MER
23. Psykoterapeutisk utveckling genom Deliberate Practice
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : A survey study was conducted to examine the relationship between Deliberate Practice (DLP) and treatment outcome in psychotherapy. To date, only one study has previously examined this connection. The study was conducted at a university counselling centre at Lund University. LÄS MER
24. Det kulturella kapitalets betydelse för välbefinnandet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Bakgrund: Möjligheterna till att positionera sig själv i förhållandet till andra tycks vara obegränsade, vare sig jämförelsen handlar om quizresultat eller inkomst. Att besitta hög status är starkt förknippat hög socioekonomisk position såväl som fysisk hälsa och välbefinnande. LÄS MER
25. Ämnesövergripande undervisning : Så beskrivs premisserna, processen och produkten av aktiva lärare, i examensarbeten skrivna av lärarstudenter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna undersökning syftar till att identifiera de aspekter som anses fördelaktiga vid genomförandet av ämnesövergripande undervisning på högstadiet och gymnasiet. Studien tar en konstruktivistisk och fenomenografisk utgångspunkt i Biggs 3P modell (2003) där tre olika delar beskrivs: premiss, process och produkt. LÄS MER