Sökning: "allmänbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 58 uppsatser innehållade ordet allmänbildning.

  1. 6. Varför Astrid Lindgren? : En kvalitativ intervjustudie om F–3-lärares erfarenheter av att använda Astrid Lindgrens böcker i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Stina Rylander; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; Astrid Lindgren; skönlitteratur; lågstadieelever; lågstadielärare; undervisning; äventyrsböcker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om F–3-lärares erfarenheter av att använda Astrid Lindgrens böcker i undervisningen. Studiens ansats är kvalitativ i form av semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare. Resultatet blev en variation av utsagor, som genererade fem kategorier. LÄS MER

  2. 7. Matematikens historia i undervisningen? : En kvalitativ läromedelsanalys av läroböckers historieanvändning från Lgy 70, Lpf 94 och Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Hjortskull; [2021]
    Nyckelord :Matematik; historia; historia som verktyg; historia som mål; undervisning;

    Sammanfattning : Flertalet studier pekar på positiva effekterna med att använda historia i matematikundervisningen och just matematikens historia finns med som centralt innehåll i läroplanerna Lgy70, Lpf94 och Lgy11. Rapporter visar lärobokens centrala plats i undervisningens innehåll och given läroböckers plats i den svenska skolan är syftet med denna kvalitativa läromedelsanalys att se när och hur matematikens långa historia framträder i läroböckerna. LÄS MER

  3. 8. Alla kan vara med! : En kvalitativ genre- och textanalys av hur hälsofrämjande gympingprogram uttrycks i Sveriges Television med ett medialiseringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Karin Waldén Egholt; [2021]
    Nyckelord :Medialisering; Public service-uppdrag; Gymping; Träna med tv; Hemmagympa med Sofia; Hälsofrämjande tv-program; Hälsoism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur hälsofrämjande gymping framställs i program producerade av Sveriges Television (SVT) i olika årtionden ur ett medialiseringsperspektiv. Studien har i sitt urval gjort nedslag i tre programserier för att få utsnitt i hur genren Hälsofrämjande gymping sett ut. LÄS MER

  4. 9. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  5. 10. “Man skulle vilja att barnen ser att hela Malmö är deras, hela Sverige är deras.” En studie över fritidspedagogers kompensatoriska arbete med utflykter som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Svensson; Lovisa Claesson; [2018]
    Nyckelord :Fritidspedagoger; kulturellt kapital; likvärdighet; skolans kompensatoriska uppdrag; socialt kapital; utflykter;

    Sammanfattning : I detta arbete problematiserar vi hur fritidspedagoger i socioekonomiskt utsatta områden i Malmö uppfattar likvärdighet utifrån skolans uppdrag att väga upp för skillnader i elevers olika förutsättningar. Vi inriktar oss på vad fritidspedagogerna anser om kulturella utflykter utanför bostadsområdet som ett kompenserande verktyg. LÄS MER