Sökning: "balanced literacy"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden balanced literacy.

  1. 1. Problemlösning hämmar eller främjar : En läromedelsanalys ur ett perspektiv som fokuserar på matematisk litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rita Soro; [2023]
    Nyckelord :Textbook analysis; mathematical literacy; problem-solving; reality-based tasks; text-based task;

    Sammanfattning : This study conducted to examine the distribution of problem-solving tasks in mathematics textbook related to mathematical literacy. The aim of the study was to analyze the extent to which mathematical literacy is addressed through problem-solving tasks in two grade 4 mathematics textbooks. LÄS MER

  2. 2. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  3. 3. QUEST FOR QUALITY EDUCATION FOR ALL PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN KENYAPERSPECTIVES ON UWEZO INITIATIVE IN WEST POKOT COUNTY

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nancy Mang’eni; [2018-08-25]
    Nyckelord :quality education; education for all; marginalized communities; Kenya; Uwezo;

    Sammanfattning : Aim: The study seeks to analyse the social, economic and political factors driving education marginalization in West Pokot County and assess the intervention and influence of Uwezo initiative in attaining literacy and numeracy among school children in West Pokot County. Lastly the study also intends to analyse the impacts of Uwezo in transforming the community in relation to quality education in West Pokot County. LÄS MER

  4. 4. Kvotera kön eller kompetens? : Förändringar i styrelsers ekonomiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Hägg; [2018]
    Nyckelord :Gender quotas; Board structure; Tobin’s Q; Financial literacy; Könskvotering; styrelsestruktur; Tobin’s Q; ekonomisk kompetens;

    Sammanfattning : Andelen kvinnor i bolagsstyrelser i Norden har under en tid ökat. Det första landet i världen som införde en lag kring könssammansättningen i styrelser för att skapa mer jämställda styrelser är Norge. Den norska kvoteringslagen infördes 2006 och kräver att minst 40 procent av respektive kön ska representeras av styrelsens ledamöter. LÄS MER

  5. 5. The Possibilities and Obstacles of using ASL – from Five Teachers’ Perspectives

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Tsouria Belaid; Fatma Tsouria Belaid; [2016]
    Nyckelord :ASL-method; possibilities; obstacles; literacy skills; literacy development; enjoyable learning; inclusive learning; individualized learning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to examine what possibilities and obstacles teachers may experience when working with the ASL-method from a perspective that concerns students’ literacy development. The reason why we have chosen to study the ASL-method is that this method has spread like wildfire in Swedish schools to streamline literacy development among students. LÄS MER