Sökning: "first time learners"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden first time learners.

  1. 1. ENCOUNTERING AN EMERGENCY VEHICLE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zeinab Nazari; [2023-07-03]
    Nyckelord :Simulator; ; driving simulation; ; EVA warning; ; driving;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis aims to investigate the effectiveness of the Emergency Vehicle Approaching (EVA) warning and training on drivers' behavior when encountering an emergency vehicle in a driving simulator. Theory: Cognitive load theory was adopted as a theoretical framework for this study. LÄS MER

  2. 2. The complexity of linguistic complexity: a corpus-based study on development of phrasal complexity in written L2-Swedish

    Master-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Karin Rasmusson; [2023]
    Nyckelord :Second language development; Complexity; Accuracy; and Fluency; Linguistic complexity; Syntactic complexity; Phrasal complexity; Noun phrase complexity; Morphological complexity; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The aim of this study was to establish whether or not a development of the complexity of the noun phrase, i.e. an increase in noun phrase elaboration could be observed in written L2 Swedish over time. LÄS MER

  3. 3. Investigating MOOCs with the use of sentiment analysis of learners' feedback. What makes great MOOCs across different domains?

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Natalia Nefedova; [2022]
    Nyckelord :MOOC; Massive Open Online Courses; Sentiment Analysis; Distance Learning; Topic modeling;

    Sammanfattning : Recently, distance education has become popular and has gotten much attention. Information and Communication Technology advances fostered distance learning creation and enabled individuals to participate in the education process via various web-based platforms and study entirely online. Thus, the notion of e-learning and distance learning emerged. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskaplig undervisning med flerspråkiga elever : En kvalitativ ansats med fokus på naturvetenskaplig undervisning för flerspråkiga elever utifrån ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Holmberg; [2022]
    Nyckelord :naturvetenskap; begrepp; transspråkande; flerspråkiga elever; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lärare upplever den naturvetenskapliga undervisningen för flerspråkiga elever genom att besvara forskningsfrågorna: På vilket/vilka sätt arbetar läraren för att undervisa i naturvetenskap för flerspråkiga elever? Hur upplever lärare att flerspråkiga elevers ordförråd i svenska hämmar den naturvetenskapliga ämnesförståelsen? Studien baserades på semi-strukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i åk 4–6. Studien vilar på teorin om ett transspråkande arbetssätt där elevens modersmål ses som en resurs för språk- och kunskapsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  5. 5. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER