Sökning: "alternativ och kompletterande kommunikation AKK"

Visar resultat 26 - 30 av 143 uppsatser innehållade orden alternativ och kompletterande kommunikation AKK.

  1. 26. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) som redskap i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas arbete med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Jonsson; Emmie Brolin Fallqvist; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Sociokulturella perspektivet; AKK; TAKK; Bildstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad förskollärares har för erfarenheter av arbetet med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Det som undersöktes i studien var vilka alternativa och kompletterande kommunikationsmetoder förskollärarna använde och i vilken utsträckning. LÄS MER

  2. 27. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Mossberg; Martina Hellström; [2022]
    Nyckelord :akk; takk; förskola; inkludering; kommunikation;

    Sammanfattning : Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är en del av förskolans specialpedagogiska insats i dagens förskolor. Studiens syfte behandlar förskollärarnas beskrivning av AKK och ur syftet kom vi fram till frågeställningarna som innefattar de didaktiska frågorna hur, vad och varför. LÄS MER

  3. 28. Metoderna finns, men var är tiden? : En studie om alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Olsson; Emmy Vikman; [2022]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie utgår ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande och relationell syn på specialpedagogik och undersöker hur stor betydelse alternativ och kompletterande kommunikation eller (AKK) har i förskolan. Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse kring arbetet och användandet av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan och hur det sedan används som en del i den tydliggörande pedagogiken. LÄS MER

  4. 29. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Andersson; Lisa Berg; [2022]
    Nyckelord :akk; alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 30. Hur kan vi veta om vi inte kan fråga? : En kvantitativ studie om socialtjänstens användning av FREDA- kortfrågor och Alternativ och kompletterande kommunikation inom LSS/socialpsykiatrin.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Irelis Martinez Valdes; Sofia Röhr; [2022]
    Nyckelord :Augmentative alternative communication; communication; FREDA-kortfrågor; domestic violence; social worker; disabilities; AAC; social services; Swedish Disability Act; scanning för abuse; Alternativ och kompletterande kommunikation; kommunikation; FREDA-kortfrågor; våld; biståndshandläggare; funktionsnedsättning; AKK; socialtjänsten; LSS; frågor om våld;

    Sammanfattning : Prior studies have shown that individuals with disabilities, especially those with communication disabilities, are at higher risk for being exposed to domestic violence. The Swedish National Board of Health and Welfare recommend the municipal social services to use Augmentative Alternative Communication (AAC) as a means to facilitate communication with such individuals. LÄS MER