Sökning: "alternativa förskolor"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden alternativa förskolor.

  1. 16. Språk och kommunikation i förskolan : Förstå och bli förstådd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anja Kind; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; sociokulturellt perspektiv; trygghet; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande forskningsstudie var att undersöka hur förskolor arbetar med taloch språkutveckling för att aktivt hjälpa barn som tenderar att ha svårigheter med tal –och kommunikation. Jag har tagit upp ämnet sett ur ett sociokulturellt perspektiv för attvisa på att kommunikation och samspel har en historisk utgångspunkt som barn föds in ioch måste anpassa sig till. LÄS MER

  2. 17. Familjeformer och familjenormer : en undersökning av barnlitteratur lämpad för 3-5 åringar på tre förskolor i Halmstads kommun

    M1-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Frida Persson; Kristina von Knorring Kaestner; [2009]
    Nyckelord :kärnfamilj; familjekonstellationer; familjeformer; queer; heteronormativitet; barnlitteratur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera vilka familjekonstellationer som barnen möter i barnlitteraturen på förskolan. För att undvika en alltför generell tolkning av representerade familjeformer i litteraturen är vi likaledes intresserade av hur dessa framställs. LÄS MER

  3. 18. Utomhuspedagogik : Hur kan man använda skolgården i ett pedagogiskt syfte?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Matilda Nilsson; [2009]
    Nyckelord :utomhuspedagogik pedagogik undervisning skolgård;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att se hur den alternativa undervisningsformen Utomhuspedagogik används på en slumpmässigt utvald grundskola. Mina erfarenheter är att denna undervisningsform mestadels används på förskolor, trots att akutell forskning från bland annat Linköpings universitet (NCFF, 2006) visar många positiva möjligheter med utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 19. Psykisk och fysisk miljö - En jämförelse mellan Reggio Emilia-, Montessori- och Waldorfförskolor i Sverige.

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Dahl; Malin Karlsson; Karin Niklasson; [2009]
    Nyckelord :Barnsyn; milj;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn ochvuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö. LÄS MER