Sökning: "alternativa förskolor"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden alternativa förskolor.

  1. 11. Det icke-verbala barnet i mötet med naturen : En kvalitativ studie om pedagogernas kommunikation och interaktion med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linnéa Bäckström; [2016]
    Nyckelord :biologi; kroppsspråk; samspel; toddlare; interaktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger ser på naturen som lärandemiljö, samt hur de samspelar, interagerar och kommunicerar med de yngsta barnen i mötet med naturen. Vidare är syftet att ta reda på vilka kommunikationsformer pedagogerna använder för att skapa ett meningsfullt lärtillfälle tillsammans med de icke-verbala barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 12. När den verbala kommunikationen inte räcker till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Boson; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; TAKK; AKK; GAKK;

    Sammanfattning : Att kunna förstå och göra sig förstådd till andra människor är inte en självklarhet för alla i dagens förskolor. Denna studie har ett fokus på kommunikation, som en förutsättning för lärande och utveckling, och framför allt på när den verbala kommunikationen inte räcker till. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares erfarenheter i arbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Mia Nortunen; [2016]
    Nyckelord :children; special need; preschool; preschool teacher; attitude; work procedure; barn; särskilt stöd; förskola; förskollärare; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur förskollärare definierar ett barn i behov av särskilt stöd i relation till förskolans pedagogiska verksamhet. Syftet är att problematisera förskollärarnas förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. "Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Åberg; [2014-04-03]
    Nyckelord :inkludering; kommunikation; barn med särskilda rättigheter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: Studien grundade sig på frågeställningen om och hur Reggio Emilia som pedagogisk filosofi lämpar sig för barn med särskilda rättigheter. LÄS MER

  5. 15. Förskolepersonalens perspektiv på kemikalier i leksaker och arbetet med giftfria förskolor

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Matilda Larsson; Moa Klemedtsson; [2014]
    Nyckelord :Giftfri förskola; Förskolepersonal; Implementering; Kemikalier; Leksaker;

    Sammanfattning : Barn utsätts för stora mängder kemikalier i sin vardagsmiljö samtidigt som kunskapen hur dessa ämnen påverkar barnen är begränsad. Halmstad kommun kommer under hösten 2014 genomföra ett projekt med giftfria förskolor. LÄS MER