Sökning: "Sofia Dahl"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Sofia Dahl.
1. O gamla klang och demokrati - Ett djupdyk i en studentnations demokratiska förhållningssätt
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: O gamla klang och demokrati – Ett djupdyk i en studentnations demokratiska förhållningssätt. Kurs: STVA23: Statsvetenskaplig fortsättningskurs Författare: Sofia Johansson, Oskar Jonson Handledare: Daniel Gustafsson Nyckelord: Demokrati, föreningsdemokrati, Robert Dahl, effektivt deltagande, lika rösträtt, kontroll över dagordningen, upplyst förståelse, inkludering, studentnationer. LÄS MER
2. Energieffektivisering och energioptimering av Strömma naturbrukscentrum
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Energy and TechnologySammanfattning : Strömma Naturbrukscentrum is an agricultural high school in southern Sweden. The establishment consists of over 30 buildings which includes student housing, lecture halls and animal housing. Due to its numerous buildings, Strömma faces a high energy demand. LÄS MER
3. Hur kan läsmaterial påverka barns språkutveckling? : En studie om undervisning och miljöns möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I nuvarande läroplan för förskolan, Lpfö18, står att läsa att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språk genom undervisning och en miljö som påverkar språkutvecklingen positivt (Skolverket, 2018, s. 8). LÄS MER
4. Möten på akutmottagningar : En allmän litteraturöversikt om patienters upplevelser
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: I tidigare forskning beskrivs anhörigas och vårdpersonalens perspektiv i möten på akutmottagningar. För att skapa en vård med hög kvalitét behöver patienters perspektiv också uppmärksammas. Detta eftersom patienten bör vara i fokus i vården som ges. LÄS MER
5. Man kan ju lära sig fast man tycker att det är kul! : Lärares uppfattningar om utomhuspedagogikens möjligheter och hinder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad NO-lärare i årskurs fyra till sex harför uppfattning om utomhuspedagogik, specifikt platsens möjligheter och hinder förundervisningen. För att få ett bredare samt mer nyanserat perspektiv valde vi att inkluderaett utvecklingsteam (som bedriver fortbildning inom utomhuspedagogik) för att därmed ävenundersöka vad de uppfattar att lärare har för uppfattningar om utomhuspedagogik. LÄS MER