Sökning: "analys av fonologisk medvetenhet"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden analys av fonologisk medvetenhet.

  1. 11. "Det är bra att det är lika för alla" : -En intervjustudie om lärares uppfattningar om Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i läsutveckling för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Susanne Andersson; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; bedömning; fonologisk medvetenhet; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien beskriver hur ett tiotal lärare i de lägre skolåren resonerar kring Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i läsutveckling för årskurs 1. Studien fokuserar på lärarnas uppfattningar om organisation, upptäckter och resonemang kring stöden. Tio lärare har intervjuats med samma intervjuguide som bas. LÄS MER

  2. 12. Läsinlärningsmetoder i litteraturen : En analys av två kursböcker som förekommer på fler än ett lärosäte, med fokus på läsinlärningsmetoderna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fatemeh Taj; [2018]
    Nyckelord :Den syntetiska läsinlärningsmetoden; den analytiska läsinlärningsmetoden; alfabetisk läsning; helordläsning; fonologisk medvetenhet och meningsfulla sammanhang.;

    Sammanfattning : Det har diskuterats om vilken den effektivaste läsinlärningsmetoden - den syntetiska eller analytiska - är. Debatten har pågått i många länder i världen, och Sverige är ett av dem. Uppsatsen undersöker med fokus på läsinlärningsmetoderna tre kursböcker som återkommer på fler än ett lärosäte. LÄS MER

  3. 13. Förskoleklassens betydelse för läsinlärning : Några lärares perspektiv och anpassningar gällande barn som inte gått i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Angeliqa Berggren; [2018]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; Bornholmsmodellen; rutiner; intervjuer; pragmatismen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om några lärares perspektiv och anpassningar på sin undervisning gentemot elever som inte gått i förskoleklassen och på så sätt missat de eventuella förberedelserna den innebär. Den bakomliggande teorin för denna studie är John Deweys pragmatism (Dewey, 2004, s.20). LÄS MER

  4. 14. Fem myror och Bokstavslandet : Analys och jämförelse av två digitala lärresurser för bokstavsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Micaela Nordqvist; Jenny Westerberg; [2016]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; Fonologisk medvetenhet; Digitala lärresurser; Barnprogram; Samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur två pedagogiska barnprogram arbetar med det språkliga innehållet. Forskningen som studien vilar på tematiserades utifrån tre huvudteman; det individualpsykologiska perspektivet, det socio-interaktionella perspektivet samt forskning om barnprogram. LÄS MER

  5. 15. Bildande bokstavssånger : nya bokstavssånger med fokus på bokstavsljud, språkutveckling och fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Edström; [2016]
    Nyckelord :music; language; alphabet songs; letter songs; letter sounds; phonological awareness; musik; språk; alfabetssånger; bokstavssånger; bokstavsljud; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I detta arbete beskrivs ett projekt som syftade till att skapa bokstavssånger som ökar elevernas kunskap om bokstavsljuden och bidrar till språkutveckling samt fonologisk medvetenhet, vilket i sin tur kan stödja läs- och skrivinlärningen. Sångerna ska också vara roliga, meningsfulla och inbjuda till delaktighet. LÄS MER