Sökning: "analys av fonologisk medvetenhet"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden analys av fonologisk medvetenhet.

  1. 16. Tidigt ordförråd och formigenkänningsförmåga kan förutsäga språklig förmåga i 6 - 7 årsåldern

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Andrea Fölster; Jenny Hansson; [2016]
    Nyckelord :ordförråd; formigenkänning; longitudinell studie; språkstörning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka om receptivt och produktivt ordförråd respektive förmågan att känna igen objekts form vid 20 och 24 månaders ålder kunde predicera språkliga förmågor i 6 - 7 årsåldern. De tidiga måtten på ordförråd och formigenkänning samlades in i Borgström, Torkildsen och Lindgren (2015), vilken föreliggande studie är en uppföljning på. LÄS MER

  2. 17. Läsutveckling hos andraspråkselever : Betydelsefulla faktorer för lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Hedman; Sofia Johansson; [2015]
    Nyckelord :läsutveckling; läsförmåga; andraspråkselever; andraspråk; betydelsefulla faktorer;

    Sammanfattning : Att kunna läsa är avgörande för att bli en aktiv samhällsmedborgare. Enligt PISA-undersökningen från 2009 når var femte elev inte upp till kraven i läsförståelse och denna andel är ännu högre för elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 18. Strukturerad lästräning. Betydelsen av den strukturerade läsmetoden "upprepad läsning" för läsförståelse jämfört med sedvanlig undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Edlund Wallerstedt; [2014-04-01]
    Nyckelord :läsmetod; upprepad läsning ; kvantitativ studie; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att hos barn med läs- och skrivsvårigheter undersöka användbarheten av den strukturerade läsmetoden, ”upprepad läsning” samt på vilka sätt denna metod under en begränsad tidsperiod med träningstillfällen flera gånger i veckan kan ge ett annat resultat än den ordinära undervisningen som barnen med läs- och skrivsvårigheter erhåller i sitt klassrum av klasslärare eller annan personal. Teori: Genomgång av tidigare forskning talar för, att en strukturerad lästräning med en tydlig koppling mellan ljud och bild samt läsning med fokus på en för läsaren meningsfull text, bör ge positiva effekter hos barn med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 19. Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yvonne Hanzén; [2014]
    Nyckelord :Förförståelse; läsmotivation; lässtrategier; Montessori; språk-; läs- och skrivutveckling; stödinsatser i tidigt skede;

    Sammanfattning : Hanzén, Yvonne (2014). Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass (Language Supportive practices and students' own reading and writing experience in a Montessori Class). Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling, Skolutveckling och ledarskap. LÄS MER

  5. 20. Utformning och utprovning av ett fonologiskt baserat stavningstest

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Kristina Andersson; Maja Prembäck; [2013]
    Nyckelord :Spelling test; spelling; spelling development; reading and writing disabilities; analyse of misspellings; nonwords; phonology; phonological awareness; Stavningstest; stavning; stavningsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; analys av stavfel; nonord; fonologi; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : The literature on spelling and spelling development suggests there is a strong relationship between spelling and phonology (Bruck & Treiman, 1990; Caravolas, Hulme & Snowling, 2001; Craig, 2006; Gindri, Keske-Soares & Mota, 2007). Spelling, however, is considerably less researched than reading (Caravolas, Humle & Snowling, 2001). LÄS MER