Sökning: "analysera fotografier"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden analysera fotografier.

  1. 16. Sydeuropeiska kroppar i fotokonst 1890–1910 : En analys av Wilhelm von Gloedens fotografier av nakna sicilianska ynglingar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jonatan Sunnemar; [2018]
    Nyckelord :Wilhelm von Gloeden; fotokonst; bildanalys; homoerotik; iscensättning; performativitet; genus; sexualitet; klass; sociala relationer; orientalism; Taormina;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar till att analysera fotografier tagna av fotografen Wilhelm von Gloeden mellan åren 1890—1910. Genom att undersöka fotografierna utifrån aspekter om iscensättning och performativitet leds syftet vidare till en analys och diskussion som berör homoerotik, klass, genus, sexualitet och orientalism. LÄS MER

  2. 17. Språket på väggarna : En etnografiskt inspirerad studie av hur flerspråkighet synliggörs i en skolas lingvistiska landskap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Andreas Nuottaniemi; [2018]
    Nyckelord :Lingvistiskt landskap; translanguaging; geosemiotik; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken mån och hur flerspråkighet synliggörs i en skolas lingvistiska landskap. Detta görs utifrån följande frågeställningar: (1) Vilka språk finns representerade i skolans lingvistiska landskap och hur reflekterar de elevernas språkliga resurser? (2) I vilken mån framställs flerspråkighet som en resurs i det lingvistiska landskapet? (3) På vilket sätt kan det lingvistiska landskapet bidra till (re)produktionen av ideologier förknippade med språk i skolan? Flerspråkighet tolkas i uppsatsen utifrån ett translanguaging-perspektiv, där språkförmågan hos individen ses som en sammanhållen, flytande kompetens. LÄS MER

  3. 18. Grönskans betydelse i den täta staden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Johanna Kleverman; Jenny Sjölin; [2018]
    Nyckelord :Mental återhämtning; Attention Restoration Theory; Stress Recovery Theory; Grönytefaktorn; Perceived Restoration Scale; Torg; Urban grönska;

    Sammanfattning : I samband med förtätning av städer minskar andelen grönska per invånare, vilket ställer krav på att städer planerar för miljöer med grönska som främjar mental återhämtning och andra ekosystemtjänster. Med underlag av att Malmö stad är en av de städer i Sverige som har minst grönska per invånare, och att torg är potentiella offentliga rum för att öka grönska, innehåller följande studie en analys av Nobeltorget och Masttorget med inriktning på grönska och mental återhämtning. LÄS MER

  4. 19. Protestantism, kapitalism och utveckling i Peru. Athualpa Jerusalen – en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Max Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :Rural development; Capitalism; Max Weber; Peru; Protestant ethic; Religion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här fallstudien syftar till att analysera och förklara varför ett visst samhälle i Anderna i norra Peru som arbetar och fungerar under kooperativ som social ordning har varit relativt sett framgångsrik när det gäller att skapa arbetstillfällen och en till synes mer utvecklad organisation. Atahualpa-Jerusalen bildades som ett kooperativ I kölvattnet av jordreformen från 1969 i Peru. LÄS MER

  5. 20. Visual literacy i klassrummet : En studie av elevers visuella praktiker i bild, svenska och NO

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kerstin Ahlberg; [2017]
    Nyckelord :bilddidaktik; svenskdidaktik; NO; visual literacy; visuella praktiker; visuell kultur; visuell etnografi; grundskolan bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån elevernas perspektiv undersöka vilken visual literacy som förväntas i ämnena bild, svenska och NO i grundskolans årskurs 4-6. Frågeställningarna fokuserar vilka visuella praktiker eleverna deltar i och vilken literacy som kommer till uttryck i dessa praktiker, hur eleverna förhåller sig och vilket stöd de erbjuds när de hanterar visuellt material. LÄS MER