Sökning: "analysverktyg kommunikationen"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden analysverktyg kommunikationen.

  1. 16. Flera dimensioner av inflytande : Vilken betydelse får förskollärarnas förhållningssätt för barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; Annika Wennberg; [2016]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; inflytande; kommunikation; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur barn erbjuds inflytande i interaktionen mellan barn och förskollärare. Tidigare forskning visar att det är förskollärarens förhållningssätt som spelar en stor roll för att förverkliga eller begränsa barns inflytande. LÄS MER

  2. 17. Att erövra världen med flera språk! : En studie om de yngsta flerspråkiga barnens språklärande på förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Seada Asanovic; Frida Blom; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; språklärande; Guidat deltagande; Kritisk mikro-etnografi; Språkliga handlingar; Medierade artefakter;

    Sammanfattning : Samhället och förskolan utvecklas ständigt – idag går allt fler flerspråkiga barn på förskolan och det blir därför av betydelse att uppmärksamma flerspråkiga barns språklärande. Syftet med den här studien är att undersöka vad som kännetecknar de språkliga handlingarna hos de flerspråkiga barnen i samspel med andra barn och förskollärare i leken. LÄS MER

  3. 18. Vad sägs om barnet och varför : Förskollärares kommunikation i barnets övergångsprocess mellan förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofi Ericsson; Camilla Grahm; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; förskollärare; övergångsprocess och kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att studera den kommunikation som rör barnet i dess övergångsprocess från förskolan till förskoleklass. Vad som sägs om barnet och varför, samt hur kommunikationen påverkar detta. Då syftet med studien är att studera kommunikationen har valet fallit på en socialkonstruktionistisk ansats som grund. LÄS MER

  4. 19. Från tropisk hetta till arktisk kyla : En kvalitativ studie av Parken Zoos kriskommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Emily Ottosson; Rasmus Persson; [2015]
    Nyckelord :crisis communication; crisis; social media; facebook; situational crisis communication theory; scct; image restoration theory; irt; Parken Zoo; kriskommunikation; kris; sociala medier; facebook; situational crisis communication theory; scct; image restoration theory; irt; Parken Zoo;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur Parken Zoo använde sig av Facebook för att kommunicera med sina intressenter under en kris som drabbade organisationen hösten 2012. Med hjälp av en kvalitativ textanalys studerade vi de Facebookinlägg som Parken Zoo hade publicerat under krisen. LÄS MER

  5. 20. Två elevassistenters arbete med elever i behov av särskilt stöd. En etnografisk studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Tanja Ferm; [2014-05-20]
    Nyckelord :elevassistent; delaktighet; etnografi; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka elevassistenters funktion och arbete med elever i behov av särskilt stöd i skolan. Dessutom är syftet att mer specifikt studera hur elever görs delaktiga i samspelsituationer. Teori: Studiens etnografiska ansats tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER