Sökning: "analysverktyg kommunikationen"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden analysverktyg kommunikationen.

  1. 21. Får jag berätta nu? : En observationsstudie om barns inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Monika Vallikivi; [2014]
    Nyckelord :Förskola; inflytande; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera barns inflytande i förskolan. Intresset riktades mot hur barns inflytande kom i uttryck i den vardagliga praktiken i förskolan. Inflytande definierades som möjlighet att ta initiativ och kunna påverka sin situation. LÄS MER

  2. 22. Man köper ju inte asfalt med hjärtat : En studie av tonalitet i bruk på NCC

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Helena Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Tonalitet; stil; identitet; diskursanalys; stilanalys; webbtext; säljande text; NCC;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och används av medarbetare på NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material består av intervjuer med medarbetare på NCC och fyra säljande webbtexter från NCC:s webbplats. LÄS MER

  3. 23. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena

    M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hammar Lovisa; [2014]
    Nyckelord :politics; society; grade system; grades; mark; summative grading; formative grading; ethnographic study; discourse analysis; discourse theory; esthetical program; self-image of the pupils; teacher profession; politik; samhället; betygssystemet; betyg; betygssättning; summativ bedömning; formativ bedömning; etnografisk studie; diskursanalys; diskursteori; estetiskt program; elevers självbild; läraryrket;

    Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER

  4. 24. Incitament bakom rapportering av intellektuellt kapital : En kategoribaserad analys av årsredovisningar från åtta IT-företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johan Eklund; Elinor Larsson; [2014]
    Nyckelord :kategori; Sveiby; Meritum Project; intressentteorin; legitimitetsteorin; signalteorin; IC disclosure motivations; intellectual capital IC ; category; Sveiby; Meritum Project; stakeholder theory; legitimacy theory; signal theory; IC disclosure motivations; intellektuellt kapital IK ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är uppdelat i två aspekter. För det första avser vi bidra till kunskapsutveckling genom att observera och presentera vilka incitament som kan finnas bakom kommunicerande av intellektuellt kapital (IK) utifrån IT-företags rapportering av IK genom årsredovisningen. LÄS MER

  5. 25. Matematikundervisning i internationella miljöer : En studie av arbetet med att överbrygga skillnader i matematikundervisningen

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Gustav Lönn; [2013]
    Nyckelord :Discourse; Differences in mathematics education; Text editing; International education; Sociocultural; Student problems; Diskurs; Internationell undervisning; Skillnader i matematikundervisningen; Skrivsätt; Sociokulturell; Uppgiftstyper;

    Sammanfattning : This study investigates the difficulties that may arise for students as a consequence of differences that exist in mathematics education between different educational systems. The questions asked are when and why difficulties as a consequence of differences in writing or types of student problems may arise and in which way teachers and students attend to these difficulties. LÄS MER