Sökning: "andersson fri lek"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden andersson fri lek.

  1. 1. Lava-zombies och pusslekar : En kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares syn på om de lekredskap och/eller ytor som erbjuds i förskolans utemiljö påverkar barns lekar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paulina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; fri lek; genusperspektiv; kamratkultur; tolkande reproduktion; affordance;

    Sammanfattning : Barn idag tillbringar en stor del av deras barndom på förskolan och mycket av dagarna där spenderas i utemiljöerna. Att förskolan ska erbjuda och sträva efter att barnen ska mötas och behandlas på jämlikt vis är en viktig fråga inom förskolan men det krävs kunskap och förståelse för hur jämlikt tolkas och användas. LÄS MER

  2. 2. "Årstiden är en möjlighet men vädret är en utmaning" : En kvalitativ studie om planerad undervisning på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elsa Mittbrodt; Josefiné Andersson; [2023]
    Nyckelord :Undervisning; Planerad undervisning; Spontan undervisning; Fri lek; Utomhusmiljö; Förskola; Förskolegård; Möjlighet; Utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vinna kunskap om hur en grupp förskollärare relaterar till den planerade undervisningen på förskolegården samt vad det finns för utmaningar och möjligheter med planerad undervisning på förskolegården. Vi anser att detta är ett område inom förskolans verksamhet som är nödvändigt att ta upp då möjligheterna som finns inomhus även finns utomhus. LÄS MER

  3. 3. ”Det är inget farligt med konflikter egentligen, utan det är en del av livet” : En studie om konflikter och konflikthantering i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Alma Sixten; Linnéa Andersson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; fri lek; konflikter; konflikthantering; scaffolding; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om arbetet med konflikter i den fria leken. Studien har utgått från tre frågeställningar vilka berör förskollärares uppfattningar om den fria leken, vilka konflikter som förekommer mellan barn i den fria leken och hur förskollärare förebygger och hanterar konflikter mellan barn i den fria leken. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i leken : Hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling i samband med leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anette Andersson; Sara Palm; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; vuxenstyrd lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning: Språkutveckling är en viktig del i barns vardag eftersom språket utgör en sådan stor del i samspelet med andra människor som exempelvis att kunna lyssna, reflektera och lösa konflikter. De här delarna blir därmed viktiga för barnens kommunikation i leken där förskollärare kan ta vara på det och arbeta med språket i samband med leken. LÄS MER

  5. 5. "Den fria leken innebär inte frånvaro av förskollärare" : Förskollärares resonemang kring deras deltagande i barns fria lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Asklund Askund; Jenny Andersson; [2021]
    Nyckelord :Free play; Preschool teachers; Preschool teachers participation; Strategies; Fri lek; förskollärare; förskollärares deltagande; strategier;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som använder sig av semistrukturella intervjuer samt den sociokulturella teorin. De begrepp som blir viktiga för studien är stöttning, proximal utvecklingszon, mediering, och Vygotskijs syn på lek.  Syftet är att ta reda på vilket sätt förskollärare resonerar kring sitt deltagande i barns fria lek. LÄS MER