Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 226 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. "Vi är ju någon slags reservfamilj här..." : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att skapa trygga relationer till barnen i förhållande till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Enoksson; Elin Ljung; [2023]
    Nyckelord :Relationer; Trygghet; Gruppstorlek; Förskola; Anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med en djupare kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa trygga relationer till barnen samt vilken betydelse barngruppens storlek har för relationsskapandet. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärare sitt arbete med att skapa trygga relationer till barnen? Vilken betydelse upplever förskollärare att barngruppens storlek har för relationsskapandet? Studien har genomförts med en kvalitativ ansats där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. ”Hallå här, titta lite nyktert på det här” : En kvalitativ studie om normer och föreställningar kopplat till mammor och pappor inom det familjerättsliga området.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Isabella Eriksson; Marie Westerlund; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; mother; father; custody; residence; visitation; genus; normer; mamma; pappa; vårdnad; umgänge; boende;

    Sammanfattning : This study aimed to examine how gender and gender norms influence custody, residence, and visitation evaluations from a social constructivist perspective. Five qualitative interviews were conducted with social workers within the family law field. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares stress som hinder för att skapa trygga relationer till barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Granberg; Elin Innela Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Stress; Förskola; Förskollärare; Anknytningsteori; Relationer; Moralisk stress;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare upplever stress i sitt dagliga arbete i förskolans verksamhet, vad de anser är viktigt för att kunna skapa trygga relationer till barnen och hur de upplever att stress påverkar deras möjligheter att skapa trygga relationer till förskolebarnen. Målet är att identifiera faktorer som kan påverka stressnivåerna och kvaliteten på relationerna mellan förskollärare och barn i förskolemiljön. LÄS MER

  4. 24. Skolpersonals erfarenheter av lågstadieelevers rapportering av indirekt mobbning och hur den kan upptäckas

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Josefin Niemi; [2023]
    Nyckelord :bullying disclosure; indirect bullying; primary school; attachment; trust;

    Sammanfattning : Mobbningen i skolorna har ökat. Indirekt mobbning är svårupptäckt, eftersom den är ämnad att döljas för alla utom den utsatta. Skolpersonals okunskap och subjektiva bedömningar i mobbningsincidenter begränsar elevers utsikter att få gehör vid rapportering. LÄS MER

  5. 25. Inte som andra pappor : En scoping study – hur fäder till barn med autism upplever föräldrarollen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jessika Baginski; [2023]
    Nyckelord :autism; children; experiences; father; involvement; parental role; autism; barn; föräldraroll; involvering; pappa; upplevelser;

    Sammanfattning : Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som identifieras under barnets första livsår och kan bidra till en osäkerhet hos föräldrar och dess omgivningar. Föräldrar till barn med autism känner osäkerhet kring hur deras barn egentligen tänker och varför de beter sig på ett visst sätt. LÄS MER