Sökning: "annonsering av återköp av aktier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden annonsering av återköp av aktier.

  1. 1. Aktieåterköp : En eventstudie om marknadsreaktion vid annonsering av aktieåterköp beroende av bakomliggande motiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alina Horvath; Ismail Rafique; [2021]
    Nyckelord :Återköp av aktier; Effektiva marknadshypotesen; Signalteori; avkastning; motiv; svenska aktiemarknaden.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka marknadens reaktion vid offentliggörande av aktieåterköp. Vidare undersöks hur marknaden reagerar beroende av bakomliggande motiv som företagen anger i annonseringen. Det har använts en kvantitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Påverkar frekvensen av återköp den abnormala avkastningen? : En eventstudie om annonseringar av återköpsprogram på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Erika Blomstedt; Helen Puputti; [2018]
    Nyckelord :share repurchase; return; frequency; signaling; recession; Swedish stock market; återköp av aktier; avkastning; frekvens; signalering; lågkonjunktur; svenska aktiemarknaden;

    Sammanfattning : Syfte: Tidigare forskning visar på en positiv abnormal avkastning på företagets aktiekurs vid återköp av aktier. Få studier har vidare undersökt om denna avkastning skiljer sig beroende på frekvensen av återköp. LÄS MER

  3. 3. Marknadens reaktion vid återköp : Hur påverkas marknaden kortsiktigt beroende på bakomliggande motiv?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Envall; Maja Lindblom; [2018]
    Nyckelord :aktieåterköp; avvikelseavkastning; nasdaq stockholm; signalteori; effektiva marknadshypotesen; eventstudie; återköp;

    Sammanfattning : Företag på den svenska marknaden kan sedan år 2000 välja att återköpa egna aktier. Då ettföretag tar beslutet att ett återköpsprogram ska inledas publiceras det för allmänheten.Tidigare studier har funnit att marknaden reagerar positivt på denna information. LÄS MER

  4. 4. Marknadsreaktionen vid aktieåterköp : - En kvantitativ studie om abnormal avkastning vid annonseringar av aktieåterköp på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Widerberg; Per Magnusson; [2016]
    Nyckelord :aktieåterköp; eventstudie; abnormal avkastning; signalteori.;

    Sammanfattning : Företag på den svenska marknaden kan sedan år 2000 välja att köpa tillbaka egna aktier på en öppen marknad. Vid initieringen av aktieåterköp är företag obligerade att annonsera till marknaden att de planerar att återköpa aktier. LÄS MER

  5. 5. Återköp av aktier : En studie i hur ett företags annonsering om återköpsprogram påverkar den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Regina Budin; Jessica Karlson; [2010]
    Nyckelord :Repurchase; Announcement; Event study; Abnormal return; Återköp; Annonsering; Eventstudie; Abnormal avkastning;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med uppsatsen är att se hur ett företags annonsering om återköp av aktier påverkar dess börskurs i Sverige. Som delsyfte kommer även en undersökning göras om huruvida reaktionen skiljer sig mellan olika branscher samt om Sveriges reaktion skiljer sig från den tidigare forskningen i USA och i Storbritannien. LÄS MER